ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

سمنان توانایی جذب میلیون ها گردشگر خارجی در سال را دارد

مدیرکل اداره گردشگری و میراث فرهنگی سمنان گفت: با معرفی صحیح ظرفیت های گردشگری می‌توانیم سالانه میلیون ها گردشگر خارجی را وارد استان کنیم.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در این باره گفته است: با هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر چینی به استان سمنان در پروژه تور آشناسازی ایران سلام، با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه و هواپیمایی ماهان، اینفلوئنسرهای گردشگری چینی به مدت سه روز از ۱۲ اسفند ماه در استان سمنان مشغول به تولید محتوا هستند.

امیر کرم زاده بیان کرد: بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری شهرستان‌های استان سمنان همچون معدن نمک گرمسار، چشمه‌علی دامغان، مجموعه کاروانسراهای ثبت جهانی استان سمنان، جاده سنگ‌فرش راه ابریشم، خانه‌های تاریخی، مسجد تاریخانه، موزه‌های استان سمنان و… از برنامه‌های سفر سه‌روزه این اینفلوئنسرها در استان سمنان برای معرفی و برند سازی گردشگری این استان در کشور چین است.

وی با بیان اینکه در این تور شش نفر از جوانان فعال در شبکه‌های اجتماعی شرق آسیا به‌ویژه چین که درزمینه گردشگری فعال هستند، گفت: با حضور اینفلوئنسرهای چینی و تولید محتوا و اشتراک آن در شبکه‌های اجتماعی کشور چین می‌توان از ظرفیت رسانه‌های نوین برای ترویج و تبلیغ گردشگری استان سمنان درزمینه گردشگری خارجی بهره برد.

چین بیشترین ورود گردشگران خارجی را داشته است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه در سال جاری بیشترین تور ورودی به کشور ایران از کشور چین بوده است، گفت: با توجه به هم‌زمانی ورود این گروه اینفلوئنسری شش نفره مطرح چینی با عید بهاره چینی و نقش رسانه و فعالیت در حوزه گردشگری چین امیدواریم بتوانیم استان سمنان را از طریق فضای مجازی به بهترین نحو به گردشگران چینی معرفی کنیم و این استان را به یکی از مقاصد گردشگری مردم چین تبدیل کنیم.

کارشناس اقتصادی: جذب فعالان مجازی چینی به کاروانسراهای استان سمنان یعنی معرفی این ظرفیت ها به میلیون ها نفر و این فوق العاده ارزشمند است

اشاره کرم زاده همچنین به انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم گردشگری جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور منطقه شامل چین، قراقستان و … است که به زعم مسئولان می تواند ظرفیت ویژه ای برای جذب گردشگران خارجی به استان سمنان باشد اما منتقدان عقیده دارند تا زمانی که نتوانیم به درستی از ظرفیت های تشکل ها و بخش خصوصی و … بهره گیری کنیم، نمی توانیم از این فرصت هم پول و اشتغال بسازیم.

عدالت در توسعه گردشگری

ایمان انصاری فعال گردشگری استان سمنان در گفتگو با بازار، ضمن انتقاد از رویه میراث فرهنگی می گوید: استفاده از ظرفیت تشکل های میراث فرهنگی در استان به یک گروه خاص محدود شده و برای مثال از شاهرود و میامی و دامغان و حتی گرمسار کمتر شاهد هستیم که تشکل های میراث فرهنگی و گردشگری به بازی گرفته شوند در صورتی که بیشترین ظرفیت های گردشگری استان در همین مناطق است.

ایمان انصاری با بیان اینکه استان سمنان دارای مزیت ها و ظرفیت های بسیار زیادی است، تاکید کرد: ما باید بدانیم که از گردشگر پذیری خارجی چه می خواهیم ، اگر قرار است فقط گردشگران بیایند چند روزی بمانند و مکان هایی را ببینند و بروند که سخت در اشتباه هستیم اما اگر قرار است که حضور گردشگران به توسعه اقتصادی منجر شود، این راهی که در پیش گرفته شده، درست نیست.

وی با بیان اینکه باید فضا برای استفاده همه فعالان گردشگری، تورها، هتل ها و بومگردی ها و … از ظرفیت ها وجود داشته باشد، افزود: چرا هر گردشگری که می آید باید در فلان مکان اقامت کرده و فلان جا غذا بخورد اینها مسائلی است که باید به آن پاسخ داد. ما اگر می خواهیم که گردشگری برایمان نفع اقتصادی بیاورد نباید آن را مدیریت و هدایت کنیم بلکه میراث فرهنگی و دولت باید آن را تسهیل گری کنند.

«کاروانسراها» بخت توریسم در استان سمنان را باز کردند | بیم و امید توسعه گردشگری

بذری که بالاخره محصول داد

یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به حضور گردشگران چینی در کاروانسراهای استان سمنان گفت: این حضور به معنای این است که بالاخره کنسرسیوم گردشگری جاده ابریشم که با تلاش مسئولان و تشکل های مردمی و … بذر آن سه سال قبل کاشته شد و امسال محصول داد، کم کم مثمر شده است و این برای اقتصاد استان مفید خواهد بود.

حسن همتیان با بیان اینکه جذب فعالان مجازی چینی به کاروانسراهای استان سمنان یعنی معرفی این ظرفیت ها به میلیون ها نفر و این فوق العاده ارزشمند است، تاکید کرد: مشخص نیست چه کسی این ایده را داده اما بسیار هوشمندانه بوده و باید از او تقدیر کرد چرا که در همین سه روز میلیون ها چینی با ظرفیت های گردشگری استان سمنان آشنا شدند آن هم با کمترین هزینه ممکن برای حاکمیت و میراث فرهنگی و این نشان می دهد که ما اگر بخواهیم برنامه های درستی را انجام بدهیم، می توانیم.

نادری صاحب نظر مسائل گردشگری: درب شش کاروانسرای ثبت جهانی شده بر روی مردم بومی استان سمنان بسته است

وی افزود: نکته مثبت ماجرا این جا است که ما توانسته ایم بالاخره راه جذب گردشگر را پیدا کنیم اما نکته منفی و قابل تامل اینجا است که ما باید بتوانیم بهره مالی و اشتغال زایی و … را از این گردشگری داشته باشیم که برای این کار نیازمند برنامه ریزی، جذب سرمایه گذار، ارائه خدمات و … هستیم. برای مثال باید برای گردشگران غذا، ماساژ، کایت سواری، آفرود و شترسواری و … را در نظر بگیریم و در این راه از ظرفیت بخش خصوصی بهره مند شویم موضوعی که کمتر آن را شاهد هستیم ما حتی در کاروانسراهایمان یک سوپر مارکت نیست که یک آب معدنی به دست گردشگران بدهد.

زیرساخت نداشته باشیم، موفقیت ها مقطعی است

یک صاحب نظر مسائل گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه گردشگری استان سمنان آنقدر این همه سال مغفول مانده که حضور یک گروه ۳۰ نفری گردشگر چینی به صدر اخبار رسانه های استان سمنان می رسد و در حالی که اگر ۳۰۰ چینی در یک روز به کاشان وارد شود کسی خبر دار هم نمی شود

معصومه نادری که در استان گلستان و سمنان فعالیت گردشگری دارد، با بیان اینکه این موضوع نشان می دهد که تاکنون هیچ برنامه ریزی و زیرساختی وجود نداشته تا بتوانیم گردشگران خارجی را جذب کنیم و در نتیجه وقتی شما انتظار این امر را ندارید و یکباره شاهد هستید که موفقیتی حاصل می شود باید تعجب کنید، بیان کرد: نگرانی ما از این است که این دست حضورها مقطعی باشد و تک ستاره هایی باشد که دیگر تکرار نشود زیرا ما در بعد زیرساخت بسیار بسیار ضعیف هستیم.

وی با بیان اینکه همین حالا درب شش کاروانسرای ثبت جهانی شده بر روی مردم بومی استان سمنان بسته است، تاکید کرد: ما هنوز خیلی فاصله با جایی که باید باشیم، داریم و امیدواریم که این فاصله را مسئولان بتوانند با تسهیل گری و نه تصدی گری و دخالت و واگذاری امور به بخش خصوصی آن هم به صورت واقعی و عادلانه در این راه گام بردارند وگرنه این موفقیت ها ادامه دار نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *