ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

سکوی سنگی آرامگاه “بایزید بسطامی” آماده رونمایی است

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان با بیان اینکه برای ساخت سنگ آرامگاه بایزید بسطامی چهار میلیارد ریال هزینه شده، از رونمایی از سنگ مزار جدید این عارف بزرگ در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛حامد عادل افزود: سنگ آرامگاه بایزید بسطامی از نوع گرانیت فیروزه ای است که از معدنی در خراسان رضوی استخراج و در کارگاهی در تهران ساخته شد.

وی با بیان اینکه برای ساخت این سنگ حدود چهار ماه تعداد ۱۰ نفر مشغول به کار بودند، ابراز داشت: پس از چیدمان سنگ‌ها در محیط کارخانه و کنترل نهایی و رفع معایب، تمامی سنگ‌ها کدگذاری و طبق نقشه برای اجرای نهایی به مجموعه تاریخی بسطام ارسال شد.

عادل ادامه داد: در صورت ابلاغ اعتبارات این پایگاه، عملیات جمع‌آوری سکوی موجود انجام و زمینه عملیات اجرایی پروفیل‌های فلزی و سکوی سنگی و نفیس جدید فراهم می‌شود.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: ابعاد سکوی سنگی جدید طبق طرح، سه در پنج متر به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر است که بر اساس طرح و به شکل ستاره‌های هشت‌پر با برش‌های هندسی منظمی از جنس سنگ گرانیت فیروزه‌ای ساخته شده است.

وی با بیان اینکه ضخامت سنگ‌های میانی هشت سانتی‌متر و ضخامت سنگ‌های محیط بیرونی سکو ۴۰ سانتی‌متر است، افزود: محل عبور پروفیل‌های فلزی که نقش سازه میانی را ایفا می‌کنند در سنگ‌های ۴۰ سانتی‌متری تعبیه شده است.

عادل با بیان اینکه جزییات اجرایی با ظرافت و دقت بالایی انجام می شود، ادامه داد: پس از اجرای سکوی سنگی و پوشش پروفیل‌ها با مصالح چوبی و برنزی موجب شکل‌گیری طرح معماری نفیسی می شود.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان با اشاره به اینکه طرح اولیه مزار بایزید بسطامی در سال ۸۹ تهیه شد، اظهار داشت: بیشترین مصالح به کاررفته در طرح اولیه، برنز با سکوی سنگی بود که مقرر شد برای تایید نهایی تغییراتی در طرح اعمال شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ پس از دستور حذف نماد موجود مزار بایزید بسطامی توسط رییس وقت سازمان میراث‌فرهنگی، پیگیری بازنگری طرح جدید، برای اجرایی شدن در دستور کار پایگاه میراث‌فرهنگی بسطام و خرقان قرار گرفت.

عادل افزود: پس از تشکیل نشست های متعدد در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اخذ مجوزهای لازم، مقرر شد طرح در سه بخش جداگانه از نظر تنوع مصالح برای اجرایی شدن در فهرست طرح های استان سمنان قرار گیرد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان با اشاره به اینکه طرح در حال اجرا  به سه بخش تفکیک می‌شود، اظهار داشت: این سه بخش شامل سکوی سنگی، پوشش چوبی، بخش فلزی شامل سازه فولادی و قسمت‌هایی تزئینی از مس و برنز است.

وی دلیل زمان بر شدن اجرای طرح را این گونه تشریح کرد که با توجه به اهمیت مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه بایزید بسطامی و ضرورت اجرای طرحی نفیس شایسته این مجموعه و شخصیت والای بایزید بسطامی، اجرای این طرح با دقت بالایی اجرا شد.

شهر بسطام در فاصله ۶ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

بایزید بسطامی عارف و فیلسوف برجسته ایرانی با شهرتی فراگیر در جهان است. فلسفه وحدت وجود و موجود، اولین بار توسط بایزید بسطامی مطرح شد.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *