چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

سیل گردشگران ایرانی در سریلانکا

وزارت گردشگری سریلانکا اعلام کرد:در سال ۲۰۲۳ آمار ورود گردشگران ایرانی به این کشور رشد ۲۶۵ درصدی داشته است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،بر اساس آمار وزارت گردشگری سریلانکا، تعداد گردشگران ورودی ایرانی به این کشور در ماه مارس ۲۰۲۳ میلادی نسبت به زمان مشابه پیش از همه‌گیری کرونا، ۲۶۵ درصد رشد داشته و در این ماه، ایران به نهمین مبدا گردشگرفرست به سریلانکا تبدیل شده است.

همین موضوع، کشور سریلانکا را بر آن داشته تا روی بازار ایران تمرکز بیشتری داشته باشد و در راستای جذب گردشگران ایرانی، تلاش بیشتری به‌کار گیرد. ازاین‌رو، چندی پیش، جناب ویشوانا آپونسو، سفیر سریلانکا در ایران با فعالان گردشگری و رسانه‌ای ایران دیدار کرد و در این دیدار، با افتتاح دفتر گردشگری سریلانکا در ایران، از برنامه‌های این کشور برای توسعه گردشگری گفت.

این کشور جذب حدود ۲ میلیون گردشگر خارجی را تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی در دستور کار خود قرار داده است. سریلانکا تاکنون توانسته در بخش‌های مختلف گردشگری از جمله اکوتوریسم، اسپا، گردشگری ماجراجویانه و گردشگری غذا توجه توریست‌ها خارجی را به خود جلب کند.

بازارهای اصلی گردشگری سریلانکا

بر اساس آمار رسمی، روسیه، هند، انگلستان، آلمان و فرانسه، ۵ بازار نخست گردشگران ورودی به سریلانکا هستند. گزارش سه ماه اول ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد که در ماه ژانویه، گردشگران روس، ۲۵ درصد از کل گردشگران ورودی به این کشور را تشکیل داده‌اند و پس از آن‌ها، هندی‌ها با ۱۳ درصد، انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها هرکدام با ۸ درصد و فرانسوی‌ها با ۵ درصد، بیشترین سهم را در میان توریست‌های ورودی به سریلانکا داشته‌اند.

ترکیب ۵ کشور برتر، در ماه فوریه ۲۰۲۳ میلادی نیز حفظ شده و این بار، روس‌ها ۲۷ درصد از این بازار را در اختیار گرفته‌اند. در ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲) نیز روس‌ها، هندی‌ها، انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها به‌ترتیب بیشتری سفرها را به سریلانکا داشته‌اند. گردشگران ورودی از روسیه ۲۰ درصد از کل گردشگران ورودی به سریلانکا را تشکیل داد‌ه‌اند و این در حالی است که تعداد گردشگران روس، ۱۰۱ درصد رشد را تجربه کرده است. در ماه مارس، نام ایران با رشد ۲۶۵ درصدی در رتبه نهم مبادی ورودی به سریلانکا نیز دیده می‌شود.

جایگاه ایران در بازار گردشگری ورودی به سریلانکا

اگرچه به گفته مقامات سریلانکایی، ایران از بین ۸۰ بازار هدف گردشگری سریلانکا، جایگاه ۵۱ را در اختیار دارد، اما بررسی آمارها حاکی از روند رو به رشد گردشگران ایرانی سریلانکا است. طبق آمارهای مرجع توسعه گردشگری سریلانکا، میزان سفرهای ایرانی‌ها به سریلانکا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میلادی به‌ترتیب زیر بوده است:

۲۰۱۷ میلادی: ۶ هزار و ۸۱۶ گردشگر

۲۰۱۸ میلادی: ۵ هزار و ۷۲۰ گردشگر

۲۰۱۹ میلادی: ۳ هزار و ۲۴۹ گردشگر

۲۰۲۰ میلادی: ۶۴۸ گردشگر

۲۰۲۱ میلادی: ۳۹۷ نفر

۲۰۲۲ میلادی: ۴ هزار و ۳۰۱ نفر

سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی: ۳ هزار و ۷۳۸ نفر

با وجود اینکه در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی، تعداد سفرهای ایرانی‌ها به سریلانکا با افت شدیدی (به‌دلیل کرونا) مواجه شده، اما حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد سریلانکا دوباره در حال احیای بازار ایران است.

بر این اساس، در حالی که در ژانویه ۲۰۲۳ میلادی (دی و بهمن ۱۴۰۱)، ۴۳۵ ایرانی به این کشور سفر داشته‌اند، این آمار در ماه فوریه (بهمن و اسفند ۱۴۰۱) به ۷۹۱ نفر رسیده و با رشدی قابل‌توجه در ماه مارس ۲۰۲۳ میلادی (هم‌زمان با تعطیلات نوروز )، به ۳ هزار و ۷۳۸ نفر افزایش یافته است. به این ترتیب، اگرچه در ماه‌های پیش از مارس ۲۰۲۳ میلادی، ایران در میان ۲۰ بازار نخست گردشگران ورودی به ایران جایی نداشته، اما در این ماه، رتبه نهم در میان گردشگرفرست‌ترین کشورها به سریلانکا را از آن خود کرده است.

از سوی دیگر، سفر به سریلانکا در ماه مارس (که در ایران هم‌زمان با تعطیلات نوروز است)، پرطرفدارترین زمان در میان ایرانی‌ها شناخته می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تعداد گردشگران ورودی ایران به سریلانکا در ماه مارچ ۲۰۲۲ میلادی نیز، ۲ هزار و ۲۳۵ نفر بوده و این یعنی، بیشترین میزان (به‌صورت ماهانه) در این سال. با این‌همه طبق بررسی‌ها، در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست (از خرداد تا اوایل شهریور) به‌دلیل گرما و باران‌های تابستانی، گردشگران ایرانی کمتری وارد سریلانکا می‌شوند.

اما ایران، در میان بازارهای جنوب آسیا نیز رشد داشته و در ماه مارس ۲۰۲۳ میلادی، بعد از هند در جایگاه دومین کشور گردشگر فرست به سریلانکا در جنوب آسیا قرار گرفته است؛ در حالی که این رتبه در ماه فوریه، سوم و در ماه ژانویه ۲۰۲۳ میلادی، پنجم بود.

هدف بازدیدکنندگان از سریلانکا

علاوه بر همه این‌ها، آمار مراجع رسمی سریلانکا نشان می‌دهد که ۵۵ درصد مسافران خارجی سریلانکا برای گذران اوقات فراغت و تفریح به این کشور سفر می‌کنند؛ ۱۳ درصد آن‌ها برای بازدید از دوستان و اقوام، ۵ درصد برای امور مربوط به کسب و کار، ۶ درصد برای سفرهای کاری، ۱ درصد برای امور مربوط به سلامت و ۳ درصد نیز با اهداف ورزشی وارد این کشور می‌شوند.

بر همین اساس، مهم‌ترین هدف سفر ایرانی‌ها به سریلانکا، تفریح و اوقات فراغت است.

ایرانی‌ها از چه راهی به سریلانکا می‌روند؟

طبق گزارش وزارت گردشگری سریلانکا، همه گردشگران ایرانی از طریق هوایی وارد این کشور می‌شوند و ایرلاین‌های اماراتی، بیشترین سهم پروازهای ایرانی‌ها به سریلانکا را از آن خود کرده‌اند. به این ترتیب، ۳۸ درصد ایرانی‌ها با ایرعربیا به سریلانکا می‌روند و ۲۷ درصد آن‌ها فلای دبی را برای پرواز انتخاب می‌کنند. باقی مانده سفرهای هوایی نیز بین سایر ایرلاین‌ها تقسیم می‌شود. اما از آن‌جایی که پرواز مستقیم میان ایران و سریلانکا وجود ندارد، بسیاری از فعالان گردشگری دو کشور، معتقدند که پرواز مستقیم بین ایران و سریلانکا می‌تواند به توسعه روابط گردشگری دو کشور کمک کند.

سریلانکا جزیره‌ای واقع در جنوب آسیا و اقیانوس هند است که توسط تنگه پالک (Palk Strait) از شبه‌جزیره هند جدا شده است. این کشور در طول سال‌ها مکانی برای جولان تمدن‌های فرهنگی آسیایی، به‌ویژه هند بوده است. به همین خاطر است که این کشور تنوع فرهنگی بسیار بالایی دارد و با جاذبه‌های گردشگری متعدد و طبیعت بی‌نظیر خود، سالانه گردشگران بسیاری را از کشورهای دیگر جذب می‌کند.

حالا به نظر می‌رسد این کشور بیش از هر زمان دیگری در تلاش است تا سهم گردشگری در اقتصاد خود را افزایش دهد و از منبع تمام‌نشدنی جاذبه‌های گردشگری، برای توسعه اقتصادی کشور بهره گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *