ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

شنیدن دائم موسیقی برای رانندگان هنگام سفر ممنوع

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: شنیدن دائم موسیقی وهر گونه صدای بلندی در حین رانندگی، اثرات نامطلوب فیزیولوژیکی بسیاری بر راننده وارد می‌کند.

سرهنگ اصغر زارع افزود: ازجمله اثرات نامطلوب صدا در رانندگی، تاثیر آن بر سیستم اعصاب و نیز تحریک ضربان قلب است؛ صدای مداوم‌موسیقی یا هر نوع صدای بلند دیگر می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و تعداد تنفس و مقدار مصرف اکسیژن را در فرد بالا ببرد که این تغییرات اثرات نامطلوبی بر سایر دستگاه‌ها و اندام‌های بدن می‌گذارد.

رئیس پلیس راه استان اصفهان، کاهش قدرت تطابق دید به‌دلیل عواملی همچون قرارگرفتن طولانی مدت درمعرض صدای بوق،موسیقی و موتورخودرو را عامل مهمی در افزایش خطر تصادف عنوان کرد و گفت: راننده ای که به‌دلیل عواملی همچون قرارگرفتن طولانی مدت در معرض صدای موسیقی، بخاری یا کولر ماشین، بوق زدن و همچنین صدای موتور خودرو قدرت تطابق چشم خود و تعقیب اشیا را به مقدار قابل توجهی از دست می‌دهد وچشم‌های او عکس العمل کندی نسبت به نور نشان می دهد و هر لحظه در معرض خطر تصادف قرار می‌گیرد.

سرهنگ‌ زارع افزود: ضعیف شدن قدرت تطابق دید در رانندگان بین شهری که مجبور به رانندگی بیش از هشت ساعت هستند بیشتر مشاهده می‌شود؛ گاه حالاتی مانند سر گیجه، تهوع و اختلال در راه رفتن ممکن است در چنین راننده ای مشاهده شود که در بیشتر موارد ناشی از قرار گرفتن در معرض صداست.

وی استاندارد صدا در کارهایی که نیاز به تمرکز و دقت کافی دارد را بین ۴۵ تا ۵۵ دسی بل عنوان‌کرد و گفت: اگر صدا بیشتر از این مقدار باشد و راننده نیز حدود هشت ساعت با آن در تماس باشد، حالات اشاره شده در وی دیده خواهد شد.

سرهنگ زارع به رانندگان توصیه کرد: به منظور جلوگیری از اثرات نامطلوب صدا در رانندگی های طولانی، تا حد امکان از شنیدن دائم موسیقی خودداری کنند.

وی ادامه داد: همچنین شنوایی خود را هر ۶ ماه یا یک سال کنترل کنند و تا حد ممکن با عایق کاری صحیح موتور، تعمیر موتور معیوب که صدای غیر طبیعی دارد، تعمیر بخاری و ‌دیگر بخش‌هایی که موجب افزایش شدت صدا داخل کابین ماشین می شود، از ایجاد صداهای اضافی جلوگیری کنند.

رئیس پلیس راه استان اصفهان افزود: اگر راننده در هنگام رانندگی نسبت به صدا حساسیت نشان داد و یا عوارضی مانند کم شدن قدرت تحمل، دلهره، عصبانیت، افزایش ضربان قلب مواجه شدند، از ادامه رانندگی باید خودداری کند و یا برای مدتی به استراحت بپردازند.

بیشتر بخوانید:

از صدور آنلاین اسناد تا برگزاری سه رالی بین‌المللی در بهار ۱۴۰۲

بازنگری در آزمون‌های رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *