ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳
ترکیه و رژیم صهیونیستی

عادی سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی

آغاز همکاری ترکیه و رژیم صهیونیستی فراتر از تبادل سفیر بوده و گویا این دو کشور در زمینه های تجاری، صنعتی، آب‌وهوا، اقلیمی، گردشگری و … با همدیگر فعالیت خواهند داشت.

به گزارش توریسم اینترنشنال،چهارشنبه ۱۷ آگوست ترکیه و رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و یئیر لاپید، نخست‌وزیر پیشبرد امور کابینه رژیم صهیونیستی که به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند، از تصمیم‌شان مبنی بر بازگشت سفرای دو طرف خبر دادند.

روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی از ۱۲ سال قبل به دنبال حادثه برای کشتی «ماوی مرمره» دچار تنش شد؛ جایی که ارتش تل‌آویو در سال ۲۰۱۰ به ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه برای غزه با عنوان «ناوگان آزادی» حمله کرد و ۱۰ سرنشین کشتی را به شهادت رساند.

سیدعلی قائم مقامی، کارشناس مسائل ترکیه گفت: رژیم صهیونیستی و ترکیه فراتر از عادی‌سازی روابط گام برمی‌دارند و عادی سازی روابطی که مطرح می کنند در حد تبادل سفیر است، نوعی ظاهرسازی و روابط دو طرف بسیار گسترده تر است. تاریخچه روابطشان به سال ۱۹۹۶ میلادی بازمی‌گردد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۹۰۰ شرکت صهیونیستی و ترکی در حوزه های تجاری، صنعتی، آب و هوا، اقلیمی، توریستی و … فعالیت و محصولات تجاری خود را در کشورهای اسلامی و عربی پخش می کنند. روابط سازمان اطلاعات ترکیه (میت) و دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) همواره ادامه داشته و قطع نشده؛ چنانکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بارها بر جنبه‌های مختلف این همکاری تأکید کرده است.

این کارشناس مسائل ترکیه درباره روابط ترکیه با فلسطین اشغالی عنوان کرد: ترکیه ادعا دارد تنها کشور اسلامی حامی فلسطین است و آنها هستند که از طرح تشکیل دولت حمایت می کنند؛ این در حالی است که حجم تجارت ترکیه با فلسطین کمتر از یک پنجم تجارت با رژیم صهیونیستی است. اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو همکاری همه جانبه با رژیم صهیونیستی دارند و توافق تجارت آزاد و همکاری های امنیتی نظامی امضا کرده‌اند. حتی در صورت درگیری ترکیه با رژیم صهیونیستی، غربی‌ها ترکیه را زیر فشار سیاسی اقتصادی قرار می دهند.

قائم مقامی گفت: ترکیه با عضویت رژیم صهیونیستی در «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» مخالفت نکرد و این رژیم عضو آن شد؛ همچنین ترکیه مخالفتی با گسترش روابط رژیم صهیونیستی با ناتو نداشت و آن را به رسمیت شناخت، در حالی که می توانست آن را نپذیرد.

وی تصریح کرد: ترکیه تلاش می کند همکاری های توریستی متقابل داشته باشد و اردوغان اعلام کرده مسلمان ترکیه باید گردشگر سرزمین های اشغالی شوند تا به صنعت توریسم در سرزمین های اشغالی کمک کنند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سفر خود به سرزمین های اشغالی گفته بود، اگر ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند، روابط اقتصادی اش با دنیا بهتر می‌شود و درآمدهای ایران و روابطش با دیگر کشورها توسعه می یابد که نفوذ تهران در منطقه به ویژه در عراق و سوریه بیشتر خواهد شد و این به زیان ترکیه و رژیم صهیونیستی است. اردوغان نیز چندین بار اعلام کرده است رژیم صهیونیستی و ترکیه به روابط با یکدیگر نیاز دارند و در موضوع سوریه دارای منافع مشترک هستند.

قائم مقامی گفت: معتقدم یکی از دلایل اصلی آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی این بود که از گسترش نفوذ ایران در منطقه پیشگیری و دسترسی ایران، عراق و سوریه به دریای مدیترانه برای صدور نفت و گاز بسته شود. اگر نفوذ ایران ادامه یابد، مسیر صادرات ایران به اروپا به وسیله مدیترانه انجام می‌شد و به نوعی ترکیه از رقابت با طرف های منطقه ای باز می ماند.

بیشتربخوانید:

درس ترکیه برای توریسم ایران

چشم انداز وقوع تورم ۸۱ درصدی در اقتصاد ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *