ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

مرمت ۳۵ بنای تاریخی در خراسان شمالی

۳۵ بنای تاریحی در استان خراسان شمالی از ابتدای سال جاری، مرمت و بازسازی شده اند. اقدامی که با هدف رونق صنعت گردشگری استان خراسان شمالی انجام گرفته است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی در موضع گیری از مرمت ۳۵ بنای تاریخی در این ساتان از ابتدای سال جاری خبر داد.

محمد رضا قهرمانیان تصریح کرد: این بناهای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال در شهرستان های رازوجرگلان، بجنورد، فاروج، شیروان، جاجرم، اسفراین، صفی آباد و مانه، سملقان مرمت و ساماندهی شده است.

وی افزود: مهمترین این بناهای تاریخی شامل مرمت و بهسازی شهر “بلقیس” اسفراین و “رباط عشق” گرمه است.

قهرمانیان یادآور شد: سال گذشته نیز ۳۰ بنای تاریخی خراسان شمالی با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت و ساماندهی شد.

وی با اشاره به ساماندهی مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم، گفت: سال های گذشته بنای عمارت مفخم و آیینه خانه در زلزله آسیب دیده بود که پس از بازدید و تهیه طرح‌های استحکام‌بخشی مرمت و احیا شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *