چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

خبر خوب برای صنایع دستی همدان

چهار رشته صنایع دستی همدان شاملِ چلنگری، حلبی سازی، جاجیم بافی و چاقوسازی، در دولت سیزدهم احیا شده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ محمد رضا خلجی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی استان همدان در موضع گیری گفت که رشته های چلنگری، حلبی سازی، جاجیم بافی و چاقوسازی در دولت سیزدهم و در قالب صنایع دستی استان همدان احیا شده اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان ۸۵ رشته و زیر رشته صنایع دستی فعال است که علاوه بر حفظ و احیای میراث نیاکان، زمینه اشتغال بخش زیادی از مردم را فراهم کرده است.

خلجی ادامه داد: سفالگری، منبت کاری، قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی و کاشی هفت رنگ از جمله صنایع دستی مهم استان همدان است.

وی احیای رشته های منسوخ را از جمله رسالت های مهم میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: نحوه و شیوه درست صنایع دستی با نگاه سنتی باید حفظ و در آثار ناملموس ثبت و به آیندگان منتقل شود.

این مسوول با بیان اینکه احیای صنایع دستی می تواند زمینه اشتغال علاقه مندان به این بخش را فراهم کند گفت: چهار رشته تازه احیا شده در استان برای ۱۵ نفر شغل ایجاد کرده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: با بازدیدهای میدانی به ویژه در شهرستانها سعی شده صنایع دستی منسوخ شناسایی و با ارائه راهکارهای لازم احیا شود.

خلجی، سرامیک و سفال، محصولات سبدبافی، شیشه، منبت، مبلمان، چرم و مصنوعات چرمی را از جمله صنایع دستی صادراتی استان همدان عنوان کرد و افزود: ماهانه بین سه تا پنج میلیون دلار صادرات غیررسمی صنایع دستی استان از سایر گمرکات انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مقصد صادراتی صنایع دستی همدان شامل کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان یاد آوری کرد: صادرات رسمی و چمدانی صنایع دستی استان به کشورهای خارجی در دولت سیزدهم (از سال ۱۴۰۰ تا شهریور امسال) ۱۰۲ میلیون و ۴۶ هزار و ۷۰۰ دلار به ثبت رسیده است.

خلجی در مورد ظرفیت های صنایع دستی همدان توضیح داد: بیشترین کارگاه‌های صنایع‌دستی در لالجین، ملایر و تویسرکان فعال است.

به گفته وی، ۴۴ هزار هنرمند در رشته صنایع دستی استان دارای کارت شناسایی بوده و در حوزه کارگاهی و مشاغل خانگی فعالیت مستمر دارند.

همدان میزبان دوره داوری اخذ نشان ملی صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان از میزبانی همدان برای دوره داوری اخذ نشان ملی صنایع دستی در منطقه غرب کشور خبر داد و گفت: این نشست نیمه دوم آذرماه برای نخستین بار برگزار می شود.

خلجی ادامه داد: هنرمندانی از استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام و همدان آثار خود را برای رقابت کسب نشان ملی به داوران ارائه می دهند.

وی اظهار کرد: اخذ نشان درجه ملی یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه صنایع دستی است که هر ساله در غرب کشور به میزبانی استان کرمانشاه برگزار می‌شد که امسال همدان میزبان این برنامه است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان خاطرنشان کرد: مرغوبیت، اصالت و نوآوری از جمله معیارهای دریافت نشان ملی است.

همدان هم اکنون ۱۰۵ اثر هنری دارای نشان ملی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *