چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

مرموزترین مرد آلمان نازی که قرار بود جانشین هیتلر شود

هاینریش هیملر یکی از برجسته ترین مقامات نظامی رایش سوم در جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود که بسیاری از تحلیلگران و تاریخ نگاران او را قدرتمندترین و با نفوذترین مرد آلمان نازی پس از هیتلر می‌دانند.

هاینریش هیملر( Heinrich Himmler) (زاده ۷ اکتبر۱۹۰۰ – درگذشته ۲۳ مه ۱۹۴۵) فرمانده اِس اِس و یکی از بانفوذترین افرادآلمان نازی. او اِس اِس و سازمان‌های وابسته به آن را رهبری می‌کرد.
آدولف هیتلر بعدها او را به فرماندهی ارتش جایگزین (Replacement Army) و قائم مقام اداره تمام رایش سوم منصوب کرد. هیملر یکی از مردان مقتدر آلمان نازی و مسئول اصلی هولوکاست است.
هیملر در جنگ جهانی اول در جبهه نبرد شرکت نکرد و فقط عضوی از نیروهای ذخیره بود. او، که در کالج رشته کشاورزی خوانده بود، در سال ۱۹۲۳ وارد حزب نازی شده و در سال ۱۹۲۵ به اس‌اس پیوست. در سال ۱۹۲۹، او توسط هیتلر به مقام فرماندهی‌اس‌اس برگزیده شد. در طی ۱۶ سال بعدی، هیملر اس‌اس را از یک هنگ ۲۹۰ نفره به شبه-ارتشی قوی تبدیل کرد، که راه اندازی و اداره اردوگاه‌ها را بر عهده داشت.
از سال ۱۹۴۳ به بعد هیملر، بعلاوه، رئیس پلیس آلمان و همزمان وزیر کشور نیز بود، و به تمام نیروهای امنیتی از جمله گشتاپو نظارت داشت.در آخرین روزهای جنگ، هیتلر فرماندهی دو سپاه از ارتش آلمان (Army Group Upper Rhine و Army Group Vistula) را به هیملر محول کرد. چون او به اهداف مرد نظر نرسید، هیتلر او را از این مقام بر کنار کرد.
هیملر، که متوجه حتمی بودن شکست آلمان شده بود، سعی کرد با متفقین و غربی‌ها وارد مذاکره شود.وی در آوریل ۱۹۴۵ طی نامه ای به هیتلر پیشنهاد داد که از طریق کانت برنادو به نیروهای متفقین تسلیم شود.
با این اقدام هیملر، پیشوا وی را از تمام مناصبش خلع کرده و به علت قطع بودن خطوط مخابراتی به هانا رایچ دستور داد که به شمال برلین پرواز کرده و به فرمانده نیروهای مدافع شمال برلین از طرف وی بگوید که هر کاری که لازم است برای مجازات هیملر انجام دهند.
هیملر سعی کرد پنهان شود،ولی نیروهای بریتانیائی او را دستگیر کردند. او، بعد از شناخته شدن هویتش، در زمان بازداشت خودکشی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *