پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

مستند قنات گناباد برای شبکه فرانسه تولید می شود

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از تهیه و تولید مستند میراث جهانی قنات قصبه گناباد برای شبکه آرته فرانسه خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، رسول صنوبری اظهار کرد: باهدف معرفی جاذبه‌های تاریخی کشور زیبا و پهناور ایران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دفتر امور پایگاه‌های جهانی با همکاری موسسه «بُن پیوش» فرانسه مستندی بنام «ایران از بالا» را در دست تهیه و تدوین دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد ادامه داد: در این مستند قنات قصبه گناباد به‌عنوان عمیق‌ترین قنات ایران و جهان از شبکه آرته فرانسه به علاقه‌مندان و شهروندان فرانسوی و دیگر کشورهای اروپایی معرفی می‌شود.

وی افزود: این مستند به کارگردانی آقای پیترلاتزکو و خانم مرضیه نمینی در دست تهیه است.

صنوبری تصریح کرد: تصویربرداری این گروه مستندساز با همکاری پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد در حوزه قنات قصبه انجام شد.

وی با اشاره به نقش میراث جهانی در توسعه گردشگری یادآور شد: میراث جهانی قنات قصبه گناباد ضمن معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر خود به جهان، با جذب گردشگر باعث ورود ارز و توسعه کشور می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد بابیان این‌که تاکنون ۱۴۸ مورد از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی‌شده گناباد در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده‌ است، تصریح کرد: ۶۰ مورد از آثار تاریخی شهرستان گناباد پیشینه چند هزارساله دارند که در این میان قنات قصبه به‌عنوان تنها مورد ثبت‌شده از خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی یادآور شد: این قنات به طول ۳۳ کیلومتر، از سه رشته اصلی به نامه‌ای قصبه، دولاب نو و دولاب کهنه تشکیل‌شده است که مجموعاً ۴۷۲ میله چاه دارد. حفر کانالی با این عظمت با ژرفنای بیش از ۳۲۰ متر با کم‌ترین خطا در مسیر یا شیب بندی از عصر هخامنشیان، مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی‌نظیر در سراسر جهان است.

صنوبری خاطرنشان کرد: این قنات شگفت‌انگیز که تاریخ آن حداقل به ۲۲۵۰ سال پیش بازمی‌گردد، قنات قصبه گناباد عمیق‌ترین و یکی از پرآب‌ترین قنات‌های ایران است که با توجه به این ویژگی‌ها در پرونده قنات‌های یازده‌گانه ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ (۱۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به‌عنوان ۲۰ امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *