س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

معرفی کتاب “سفرنامه ابن بطوطه”

ابن بطوطه یکی از جهانگردان مطرح و بزرگ جهان اسلام محسوب میشود.او در جوانی و در سن ۲۱ سالگی تصمیم به سفر به دور دنیا میکند.سفر های او حدود ۳۰ سال به طول انجامید.ابن بطوطه توانست در این سفر طولانی به بیش از ۳۰ شهر مشهور آن دوران سفر کند و تجربیاتی را که کسب کرده بود در سفرنامه ای ارزشمند به تحریر در اورد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،سیر و سیاحت حدودا ۳۰ ساله این جهانگرد از مصر، شام، فلسطین، حجاز، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، بین‌النهرین و بخشی از هند و چین، جاوه، شرق اروپا و شرق آفریقا گذشت و به زادگاهش مراکش ختم شد. نقل است که ابن بطوطه چهار یا پنج بار به ایران آمد و خاطرات وی از سفر به خلیج فارس و شهرهایی چون خوزستان،‌ شیراز، تبریز،‌ اصفهان و خراسان از جمله خواندنی‌ترین بخش‌های سفرنامه او به حساب می‌آید.

می‌گویند ابن بطوطه تقریبا با جهانگرد مشهور ایتالیایی «مارکوپولو» هم عصر بود؛ اما بیش از سه برابر او راه پیموده و به سیاحت جهان پرداخته است. سفرنامه او را  نیز از جمله کتب ارزشمند جغرافیایی در سده‌های میانه معرفی می‌کنند که به اختصار «رحله» نامیده می‌شود.

علاوه بر بعد جغرافیایی، سفرنامه ابن بطوطه را از جوانب تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت می‌دانند. از این جهت این کتاب مهم را ابتدا به زبان انگلیسی و سپس به ۴۰ زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *