ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

نقش برجسته سرباز ساسانی در اختیار پژوهشگران قرار گرفت

تابلوی نقش برجسته سرباز ساسانی که به تازگی به ایران بازگشته است برای بررسی های بیشتر در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.

به گزارش توریسم اینترنشنال،اصالت نقش‌برجسته ساسانی استرداد شده به کشور فردا در اولین مرحله بررسی شده و نتایج آنالیزها و عکسبرداری ها در اختیار همه پژوهشگران قرار می‌گیرد.

 نشست خبری رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی امروز در محل پژوهشگاه برگزار شد. در این نشست معاونان و رؤسای پژوهشکده‌های مختلف نیز حضور داشتند.

مصطفی ده پهلوان از برگزاری نشست فردا با موضوع نقش‌برجسته استرداد شده ساسانی خبر داد و گفت:

بحث استرداد آثار تاریخی در کشورمان باید جدی تر دنبال شود. پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره‌کل موزه‌ها در حوزه ارتقای سطح توان اصالت سنجی باید کار کند جعل آثار تاریخی در کشورمان شوخی نیست. بالای ۵۰ درصد از آثار فضای مجازی جعل هستند.

وی گفت:

نقش‌برجسته ساسانی که اخیرا وارد کشور شد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. باید به آثار استردادی کشور به دید تردید نگاه کرد. باید این‌طور باشد که اصالت آن را تعیین کنیم و بعد مطمئن شویم این آثار اصیل هستند. در شان وزارت میراث فرهنگی و پژوهشگاه نیست که اثری بعد از ۱۰ سال مشخص شود جعل بوده یا نه. فردا نشستی با حضور کارشناسان خواهی داشت تا هر کسی نظرات خود را بیان کند. در فضای مجازی دوستان غیر باستان‌شناس نظر داده‌اند که ۹۵ درصد این اثر اصیل نیست فردا مرحله اول این بررسی‌ها انجام می‌شود. عکس‌های دیجیتالی و حرفه‌ای که گرفته شده به‌همراه آنالیزهای مختلف در اختیار پژوهشگران به‌صورت مساوی قرار خواهد گرفت و گزارش آن‌ها نیز فردا ارائه می‌شود.

این مقام مسئول گفت:

ما نباید آثار را از دید پژوهشگران پنهان کنیم چون خودمان می‌خواهیم آن را بررسی کنیم. متاسفانه چرخه علمی از فضای قاچاق عقب‌تر است. برخی از جاعلان تحصیل‌کرده هستند و حتی ۶ کتاب چاپی دارند؛ بنابراین تشخیص آثار سوپرجعل از آثار اصل بسیار مشکل است.

ده پهلوان گفت:

وزارت میراث فرهنگی زمانی که نقش‌برجسته ساسانی به ایران آمد اعلام کرد اصالت اولیه تایید شده است؛ ولی باید بررسی‌های بیشتر انجام شود. من به دوستان پژوهشگر گفته ام هیچ اصراری نداریم که بگوییم این اثر اصیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *