د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

نکاتی که موجب می‌شود از سفر به ترکیه نهایت لذت را ببرید

ترکیه یکی از بزرگترین مقاصد برای سفر های خارجی گردشگران ایرانی است.ترکیه گرچه از لحاظ فرهنگی شباهت های زیادی به ما دارد اما اگر با آداب سفر به این کشور آشنایی نداشته باشید نمی‌توانید لذت های حداکثری را از سفر ببرید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با ۱۴ نکته کاربردی که موجب می‌شود از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

۱. اهمیت ندادن به آداب معاشرت در ترکیه

 

در فرهنگ ترکیه احترام به بزرگترها و خانم‌های باردار جایگاه خاصی دارد. ترک‌ها اگر بزرگتر یا خانم بارداری را ببینند، از جای خود برمی‌خیزند. مهمان‌نوازی از خصوصیات بارز فرهنگ ترک‌هاست. این خصوصیت ترک‌ها با ما ایرانی‌ها مشترک است. اگر آنها به شما چای یا غذا تعارف کردند دوست دارند دعوت آن‌ها را قبول کنید. این نشانه احترام به محبت‌شان است. جالب است بدانید اگر در ترکیه جایی مهمان بودید. تمیز کردن میز شام با شماست. این کار نشانه احترام به میزبان است.

۲. آشنایی نداشتن با آداب بازدید از مساجد ترکیه

 

ترکیه مساجد زیاد با معماری خاص دارد. بازدید این مساجد برای گردشگران آزاد است. بهتر است قبل از بازدید از مساجد ترکیه به نکاتی توجه داشته باشید:

  • سعی کنید لباس پوشیده به تن داشته و موهای خود را نیز بپوشانید.
  • با کفش وارد نشوید
  • در هنگام بازدید آهسته صحبت کنید. این مساجد فقط برای بازدید نیستند. عده ای برای راز و نیاز و عبادت به مساجد می‌روند.

بهتر است هنگام ورود به فضای داخلی مساجد ترکیه آداب و رسوم آن را رعایت کنید.

۳. هدفون نگذارید، ترکیه کشور موسیقی‌های خیابانی

با گذر از خیابان‌های ترکیه حوصله‌تان سر نمی‌رود. موسیقی متن سفرنامه شما در خیابان‌های شهرهای ترکیه نواخته می‌شود. گروه‌های موسیقی حتما نظر شما را جلب خواهند کرد. اینجاست که اگر هدفون به گوش داشته باشید از لذت شنیدن موسیقی زنده بی‌بهره خواهید ماند. گروه‌های موسیقی خیابانی در ترکیه در سبک‌های مختلفی مثل ترکی، راک،  کلاسیک و… به اجرای موسیقی می‌پردازند. ممکن است در مسیرتان به رقص‌های گروهی هم برخورید.

در ترکیه گروه‌های موسیقی حتما نظر شما را جلب خواهند کرد.

 ۴. دیدن جشن‌های محلی ترکیه را از دست ندهید

جشن‌های محلی از دیگر جاذبه‌های کشور ترکیه هستند. جشن‌های محلی جزئی از میراث ناملموس کشورهاست. در سفر به ترکیه می‌توانید به دیدن جشن‌های محلی و حتی عروسی‌های ترک‌ها بروید. از نزدیک با رسم و رسومات آن‌ها آشنا شده و رقص محلی ترکی را که به صورت فردی و گروهی اجرا می‌شود را از نزدیک ببینید. شاید شما هم دوست داشته باشید این رقص محلی را یاد بگیرید! درست است که ترکیه مردمی با اخلاق گرم و مهمان‌نواز دارد، اما قبل از اینکه به جشن‌های عروسی‌شان وارد شوید بهتر است از آن‌ها اجازه بگیرید. رقص سماع عرفا در ترکیه بویژه در قونیه به عنوان یکی از جشن‌های محلی ترکیه به حساب می‌آید. در سفر به ترکیه مراسم رقص درویش‌های چرخان را از دست ندهید.

۵. تفریح در ترکیه فقط تفریح در استانبول نیست

جذابیت‌های کشور ترکیه فقط در استانبول خلاصه نمی‌شود بلکه شهرهای کمتر شناخته شده ای دارد که جز زیباترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شوند. شهرهای تاریخی مثل افسوس، کاپادوکیه و نمرود داغی را نباید از دست داد. آنتالیا شهری زیبا در ترکیه که ساحل زیبا و مراکز خرید متنوع و جذابی دارد. البته از طبیعت‌گردی در ترکیه نمی‌توان گذشت. در سفر به ترکیه تمام وقت خود را در شهرها نگذرانید. طبیعت بکر و زیبای ترکیه طرفداران زیادی دارد.

در سفر به ترکیه بازدید از افسوس را از دست ندهید.

۶. تکسیم، محله‌ای در دسترس اما شلوغ

بعضی‌ها دوست دارند در فضای نوستالژیک و قدیمی استانبول مثل محله تکسیم اقامت داشته باشند غافل از این که این محله با تمام زیبایی‌ها، امکانات و سرزندگی تا نیمه‌های شب آرامش کمتری را به شما خواهد داد. ساختمان‌های قدیمی با در و دیوار پنجره‌هایی که عایق نیستند تمام سر و صدای خیابان‌های سرزنده تکسیم را به محل اقامت‌تان منتقل می‌کنند. اگر دوست دارید در فضای آرام‌تری اقامت داشته باشید تکسیم را انتخاب نکنید.

فضای نوستالژیک و شلوغ تکسیم.

۷. در سفر به ترکیه تفریحات شبانه را از دست ندهید

خیابان‌های استانبول شب‌ها بسیار سرزنده هستند. فضای پر شور و نورانی ویژگی خاص خیابان‌های استانبول است. در برنامه‌ریزی سفرتان به به این شهر زیبا ترکیه، استانبول گردی را فقط به روز محدود نکنید. شب‌ها حتما قدم زدن در خیابان استقلال، کنار تنگه بسفر کافه گردی در برنامه‌تان داشته باشید.

۸. برای بازدید آثار تاریخی ترکیه ساعات شلوغ را انتخاب نکنید

 

بناهای تاریخی استانبول همیشه با استقبال خوب گردشگران مواجه هستند. در بیشتر مواقع صف‌های طولانی بازدیدکنندگان را در این بناها می‌بینید. بناهای ارزشمندی مانند کاخ توپکاپی و مسجد ایاصوفیه. اگر قصد سفر به این بناهای تاریخی زیبا در استانبول را دارید در اواسط روز برای بازدید نروید. بهترین زمان برای بازدید شما ساعات اولیه یا پایانی روز است.

۹. در سفر به ترکیه غذاهای ایرانی و فست فود نخورید

ترکیه کشوری است با غذاهای متنوع و رنگارنگ. ذائقه و سلیقه انتخاب غذای ترک‌ها خیلی شبیه به ما ایرانی‌هاست. صبحانه‌های مفصل ترک‌ها را از دست ندهید. حتما آوازه کباب‌های ترکی را شنیده‌اید. خوب است کباب ترکی را در ترکیه و در مغازه‌هایی که در حضور مشتری کباب را آماده می‌کنند، امتحان کنید. پیده، پیتزای قایقی شکل  یکی از بهترین غذاهای ترکیه است. پیده‌چی ها از خوشمزه فروشی‌های ترکیه هستند که بسیار پر طرفداراند. در این کشور با تنوعی از نان‌ها مواجه خواهید شد. سیمیت یکی از نان‌های خوشمزه ترکی که مخصوص صبحانه است. در ترکیه با انواع سوپ یا چوربای ترکی روبرو می‌شوید. تا به حال غذایی به نام سوپ عروس به گوش‌تان خورده است.

کباب ترکی را در ترکیه و در مغازه‌هایی که در حضور مشتری کباب را آماده می‌کنند، امتحان کنید.

۱۰. خرید از حوالی اماکن مشهور در ترکیه

بهتر است برای خرید به مراکز خرید بروید و از دست فروشان و مغازه‌های کنار بناهای تاریخی خرید نکنید. مثلا اگر در استانبول هستید و از مسجد ایاصوفیه دیدن کرده‌اید.

۱۱. تاکسی گرفتن در استانبول

بهتر است به جای تاکسی گرفتن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. علت آن پیشگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی در ترکیه است. همه تاکسی‌های ترکیه به تاکسیمتر مجهز نیستند. با استفاده از حمل و نقل عمومی زمان شما در ترافیک هدر نمی‌رود. سیستم حمل و نقل عمومی استانبول وضعیت خوبی دارد. اگر قصد بازدید از بناهای تاریخی، رفتن به مراکز خرید یا رفتن به جزیره بیوک آدا را داشته باشید می‌توانید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

۱۲. تفریح در کشتی‌های تفریحی در هوای سرد ترکیه

کشتی‌سواری در تنگه بسفر یکی از تفریحات ویژه برای گردشگران در استانبول است. در روزهای سرد سال ممکن است سرمای هوا موجب شود از تفریحی که انتخاب کرده‌اید لذت نبرید.

۱۳. فراموش کردن نوشیدن قهوه ترک در ترکیه

قهوه ترک را همه می‌شناسند. اما قهوه ترک را باید در ترکیه میل کرد. جایی که اصالت این نوشیدنی خاص آن‌جاست.

۱۴. حمام‌های ترکی

این روزها مراکز ماساژ مدرن طرفداران زیادی دارند. پبشنهاد ما به شما این است، در سفر به ترکیه به حمام‌های تاریخی بروید. ماساژ به روش سنتی ترک‌ها حسابی خستگی سفر را از تن شما در می‌آورد. نکته مهم این است که هزینه دریافتی در این حمام‌ها از مراکز ماساژ در ترکیه بسیار ارزان‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *