چ٫ اردیبهشت ۲۶ام, ۱۴۰۳

نگاهی به بزرگترین جنگ هنری تاریخ؛ ماجرای اختلاف رپر های ساحل غرب و ساحل شرق چه بود؟

در دهه های اخیر میلادی هنرمندان هیپ‌هاپ ساحل شرق و ساحل غرب مشغول یک جنگ هنری شدند که در آخر به درگیری های مسلحانه ختم شد.

علت درگیری رپرهای West coast و East coast

من از هر منطقه رپرهایی رو براتوم مثال میزنم تا یکم آشنا شید:

از وست کوست میشه به توپاک و دکتر دری و ایزی اشاره کرد

از ایست کوست بزرگانی مثل بیگی و رکیم و ناس

همینطور از سوت ما لیل وین رو داریم که کارش حرف نداره

از مید وست هم گنده فعلیه هیپ هاپ امینم و رپرهای حرفه ای مثل Obie Trice رو داریم

حالا که با اینها آشنا شدیم:

میخوام امروز دو قطب بزرگ هیپ هاپ آمریکا یعنی ساحل غربی و ساحل شرقی مورد بحث قرار بدم یعنی بیشتر نقطه تمرکز بحثم روی درگیری رپر های این دو منطقه است که میخوام بگم دلایل این درگیری ها چیه و کلا ازز کی بود که این مشکلات شروع شد و شروع کننده های اولیه این درگیری کیا بودن…

درگیری اصلی و تمام این قضایا مربوط میشه بیشتر به دو ستاره همیشگی و دو اسطوره تکرار نشدنیه هیپ هاپ یعنی Tupac سلطان رپ وست کوست و Biggie دوست صمیمی توپاک و شاخ ایست کوست

خب برای روشن شدن موضوع باید دو کمپانی هر دو منطقه که این دو کمپانی تولید و تهیه موسیقی رپ هستند که کم نقشی تو این درگیری نداشتند!!!

اول از همه کمپانی خط مرگ یا ردیف مرگ رو باید بشناسید تا دچاره سردرگمی نشید:

کمپانی خط مرگ تو سال ۱۹۹۱ توسط شوج نایت که یه پولدار و سرمایه دار بود با همراهی بهترین و بزرگترین آهنگ سازه Rap یعنی دکتر دری سرپا شد و کاره خودشو شروع کرد.یکی از بهترین آثاری که تو سال های اول که کمپانی کاره خودشو شروع کرده بود میشه بهش اشاره کرد آلبوم The Chronic دکتر دری هست که سال ۱۹۹۲ از همین کمپانی یعنی ردیف مرگ میاد بیرون و با این اثر این کمپانی قدرتمند میشه!!!

این آلبوم یعنی کرونیکه دکتر دری اون سال ها فروش خیلی زیادی میکنه و باعث میشه تا این کمپانی پرچمش بره بالا و پیشرفت قابل توجه جهانی بکنه یعنی در کل ردیف مرگ رو با کرونیک شناختن و مشهور شد

از این رو خب وقتی رپر ها دیدن قدرت این تهیه کننده موسیقی بالاست و میتونن از این راه پیشرفت کنن یه سری از رپر ها مثل اسنوپ داگ که همتون باید بشناسیدش همون آقای بنگیه بزرگ اومدن و با این کمپانی قرارداد بستن تا آلبوم هاشون رو از این کمپانی وارد بازار کنن.!!

یکی از غول ترین آلبوم هایی که اون سال ها از کمپانی ردیف مرگ بیرون اومد آلبوم داگی استایل از اسنوپ داگ بود که اسنوپ داگ رو هم دکتر دری به عرصه هیپ هاپ معرفی کرده بود و از شاگردهای دکتر هست، اینجا هم دکتره برزگ کمکش کرد و تونست شهرت پیدا کنه!

کم کم این کمپانی با همکاری رپر ها و حمایتشون تونست شهرت خیلی زیادی پیدا کنه و بتونه هیپ هاپ رو دست بگیره و اسم در کنه

و اما غول ترین قراردادی که با این کمپانی بسته شد قرارداه اسطوره هیپ هاپ یعنی توپاک شکور در سال فک میکنم ۱۹۹۵ بود که دیگه باعث شد تا این کمپانی جا پای خودشو سفت کنه.قراداد بستن با بزرگترین رپر کم مساله ای نیست!…

توپاک

و اما میرسیم به یکی دیگه از کمپانی های هیپ هاپ یعنی Bad Boys یا همون پسران بد که پاف ددی که یکی از رپرهای قدرتمند ایست کوست هست این کمپانی رو تو سال ۱۹۹۳ سرپا میکنه .

همونطور که کمپانی ردیف مرگ رپرهای غولی همچون توپاک رو داشت پسران بد هم دست کمی نداشت و تو قطب دیگه یعنی ایست کوست نوتوریوس بیگ یا بیگی رو داشت که بیگی هم از افسانه های رپه .این کمپانی تونست با آلبوم Ready To Die که همون آماده بودن برای مرگ هست در سال ۱۹۹۴ دنیای هیپ هاپ رو بلرزونه و پرچم ساحل غربی رو باره دیگه به اوج ببره همونطور که ردیف مرگ توپاک رو داشت پسران بد هم دسته کمی نداشت و بیگی رو داشت…

نوتوریوسB.IG

فک کنم شبکه بزرگ MTV رو میشناسید حتی شبکه ام تی وی در برنامه هاشون گفتن که این کمپانی هم رده کمپانی ردیف مرگ هست و یه رقیب هست دربرابره ردیف مرگ…

خب حالا که با این دو کمپانی آشنا شدید بریم سره درگیری:

درگیری تقریبا از سال ۱۹۹۰ شروع شده بود اما زیادی رنگ نداشت و اونقدر نبود که دو منطقه رو زیره سوال ببره و فقط بین دو منطقه دیس بازی های معمولی بود

اما قدرت گرفتن و اوج درگیری ها از سال ۱۹۹۵ بود

توپاک و بیگی همونطور که اول نوشتم گفتم دوتا دوست صمیمی خانوادگی بودن که همیشه با هم بودن

یک روز که توپاک رفته بود در منهتن به استدیو واسه رکورد کردن آهنگش از سوی چند ناشناس بهش حمله میشه و پنج تا تیر بهش میزنن و هرچی که داشته خالی میکننش و میرن…

اما نکته قابل توجه این بوده که همون موقع بیگی داشته تو استدیوی بالایی آهنگاشو رکورد میکرده …!!!!!!

بعد بیگی یه آهنگ میخونه به اسم کی تورو با تیر زد و بیرون میده

یه سری ها که بیشتر هوادارای توپاک بودن برگشتن شایعه کردن و گفتن که نوتوریوس این آهنگ رو واسه توپاک خونده و تو این آهنگ توپاک رو دیس کرده!!!

اما بیگی میاد میگه که نه این شایعست و اصلا اینطور نیست و من اینو قبل قضیه توپاک که تیر خورد رکورد کرده بودم.!

و اما نقطه قوت و شروع درگیری ها:

مجله سورس که یه مجله کاملا رپیه هر ساله مراسم برگزار میکرده و جایزه به رپر های برتر میداده

این دفه این مجله میاد تو سال ۱۹۹۵ مراسم جوایزش رو تو نیویورک برگزار میکنه و به طوره پخش مستقیم هم از تلویزیون های معروف در حال پخش بوده..

رپرهای ایست کوست که از لیبل ردیف مرگ که بالا توضیح داده بودم اومده بودن میرن رو سن و اجرای خیلی خفن میکنن و سالن هم منفجر میشه

درسته درگیری و مشکل بوده بین رپرهای تو منطقه اما اون شب تا اون موقع با هم خوب بودن و مراسم به خوبی و خوشی پیش میرفته!!

بعد مراسم در حال برگزاری بوده که شوج نایت موسس و صاحب کمپانی ردیف مرگ میاد میگه که با توپاک قرارداد امضا کرده و اینا و بعدش یه تیکه به کمپانی پاف ددی که همون پسران بد بود میندازه و میگه که هر رپری اگه خواست معروف شه و شهرتش جهانی شه میتونه بیاد به ردیف مرگ بپیونده و با ما کار کنه!!!

بعد ایست کوستی ها بهشون بر میخوره و شلوغ میکنن و داد بیداد میکنن هردفه که رپرهای ردیف مرگ داشتن میرفتن جوایزشون رو از رو سن بگیرن ایست کوستی ها داد بیداد میکردن فحش میدادن و میگفت حقشون نیست و خلاصه سعی داشتن بهم بریزن جو مراسم رو!!

بعد اسنوپ داگ بهش بر میخوره و میره بالا پشت میکروفون به ایست کوستی ها فحش خار مادر میبنده در ملا عام!

بعد سالن متشنج میشه و دعوا میشه که علت اصلیه پا گرفتن خرکی دعوا و درگیری های دو منطقه همون شب میشه …

توپاک به دلایلی روونه زندون میشه…

شوج نایت میره پاک رو از زندون میکشه بیرون و از نو با پاک قرارداد میبنده باره دیگه پاک وارده ردیف مرگ میشه..

توپاک که قاطی کرده بود به محض شروع کارش شروع میکنه دیس کردن کوچیک تا بزرگ ایست کوست حتی رپرهایی مثل ناس که اصلا ربطی به کمپانی پسران بد نداشت رو هم دیس میکنه و خلاصه ایست کوست رو میترکونه با دیس ترک هاش

طبق انتظار ایست کوستی ها هم قاط میزنن و جواب میدن و دیس بازی بین دو منظقه شروع میشه

وست کوستی ها هم پشته پاک رو خالی نمیکنن و واسه ایستی ها کم نمیزارن از جمله کسایی که دیس میدن به ایست آیس کیوب رو میشه اسم برد و اسنوپ داگ که خودش هم دل خوشی از ایست نداشت .

اما غول ترین و خرکی ترین دیس ترکی که این وسط رد و بدل میشه آهنگ Hit Em Up بود که توپاک با گروهی که خودش تاسیس کرده بود یعنی اوتلاز به رفیق صمیمی و قدیمیه توپاک یعنی نوتوریوس بیگ میدن که توپاک میاد تو آهنگ میگه که من زن بیگی رو زدم زمین و دست دو شده دیگه و از این حرفا!!!

اما دلیل اینکه توپاک اینکارو کرده بود این بود که این شوج نایت و اطرافیاش به توپاک گفته بودن که اونایی که تو استدیو تورو با تیر زدن از طرف بیگی بودن و بیگی تو اون قضیه دست داشت!!!!

دیگه درگیری ها به جایی رسیده بود که طرفدارا مثلا ایست کوستی ها یا وست کوستی ها مخالف همدیگه رو تو خیابون میدیدن کارد کشی و اسلحه کشی میکردن خلاصه شده بود تگزاسه خودمون!!!!!!

اما این وسط دکتر دری سعی کرد که خودشو قاطی نکنه تو این جریان ها و به خاطره اینکه کامل دوری کنه از این قضایا اومد و از ردیف مرگ جدا شد و رفت واسه خودش افتر مف رو تاسیس کرد که الان افتر مف شده ردیف مرگ اونموقع و کلی اعتبار داره!

پاف ددی مدیره پسران بد هم با درگیری مخالف بود و دوست داشت متحد باشن حتی اونموقع با دکتر دری که از قطب مخالب بود دوست بود و الان هم فکر میکنم با هم رفیق باشن!

اما پایان درگیری ها تو سال ۱۹۹۶ بود که یکی از دو نفری که باعث شروع درگیری شده بودن به لقاح الله پیوست!!

تو سال ۱۹۹۶ درگیری ها خوابیده بودن تقریبا و اکثره رپر ها با هم رفیق شده بودن.

اما تو هفتم سپتامبر سال ۱۹۹۶ توپاک که برای دیدن مسابقه بوکس رفته بود به لاس وگاس دعواش میشه اونجا با یه گنگستر از گروه Cripz و بعده مسابقه که توپاک داشت میرفت توسط افراده ناشناس تو ماشین با شلیک گلوله کشته میشه …

باز هم در اینجا به بیگی مشکوک شدن و گفتن سره قضیه Hit Em Up بیگی میخواسته انتقام بگیره و به گنگستر ها پول داده تا پاک رو بکشن اما بیگی میگه که من رفیقم رو نمیکشم و این یه شایعست!!

مادر پاک هم میگه که نه بیگی بهترین دوست پاک بود و تا اونجا که بیگی رو میشناسه بیگی اینکارو نمیکنه!

این وسط هم یه قضیه پیش اومده که گفته بودن شوج نایت عامل قتل توپاکه و گفته بودن چون قراردادش با توپاک به اتمام رسیده بوده و توپاک دیگه نمیخواسته باهاش قرار داد ببنده

از این رو هم وکال های توپاک که تو استدیو ردیف مرگ ظبط شده بود رو شوج نایت داشت و میخواست که با وکال ها به اسم توپاک کار بده از کمپانیش بیرون توپاک رو کشته تا به اهدافش برسه!

شب مسابقه بکس هم به توپاک گفته بوده که با ماشینه خودش که حفاظت میشده نره و با اون ماشین که توپاک توش مرد بره و اسنوپ داگ هم حتی تایید کرده که شوج نایت این حرفو زده!

بعد از مرگ توپاک درگیری بین دو منطقه کلا میخوابه و حتی رپر های دو منطقه با هم رفیق میشن و با هم کار میدن بیرون…

زمان طبق روال عادی داشت میگذشت و همه چیز عادی بود تـــــا سال ۱۹۹۷ که بیگی واسه درست کردن ویدئوی آهنگ هیپنوتیزم رفته بود به ایالت کالیفرنیا و تونست این ویدئو رو بسازه بعد که از یه پارتی میومده و میرفته به همون سبک توپاک تو ماشینش به طور نا محسوسی کشته میشه!!!!!!!

شایعات باز پا میگیره یه سری ها میگن توپاکی ها انتقام گرفتن یه سری ها هم میگن بیگی به یه سری ها بدهکار بوده و نمیداده اومدن کشتنش!!!!

یه سری ها هم میگن مثل قتل توپاک قتل بیگی هم کاره شوج نایت بوده!!!!

اما هیچ کس هیچ وقت نفهمید که این دو قتل رو کی انجام داد!!!!!

بعد از مرگ این دو نفر شوج نایت یه مدت با همون وکال هایی که از توپاک داشته کمپانیشو سرپا نگه میداره که دیگه نمیتونسته بگردونه اسنوپ داگ هم باهاش بهم میزنه و از ردیف میگر میاد بیرون بعد چند سال ردیف مرگ از هم میپاشه !!البته قبل اینکه اسنوپ بره شوج نایت رو میخواستن بکشن که نشد !

کمپانی پسران بد رو هم که همه با بیگی میشناختن و وقتی بیگی مرد این کمپانی هم دیگه اعتبارشو تقریبا از دست داد اما از هم نپاشید و کاره خودشو ادامه داد!

الان هم خوشبختانه مشکلی بین دو منطقه نیست و حتی یکی از ترک های آلبوم دیتاکس دکتره دری که قراربود ۲۰۱۰ بیادکه درواقع ۲۰۱۱اومد هم با Jay Z یکی از بهترین های ایست بود که ترک بدی نبود و این نشونه از اتحاده این دو منطقه هست!

اما در آخره این درگیری ها فقط و فقط دو ستاره از دست رفتن اگه الان بودن واقعا هیپ هاپ فعلی مسیره بهتری داشت که واقعا جای تاسف داره!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *