ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

نگاهی به ننگین‌ترین معامله تاریخ روسیه

آلاسکا یکی از استراتژیک ترین و بزرگترین ذخایر معدنی و گازی جهان را داراست و نقش مهمی در تامین مواد اولیه آمریکا ایفا می‌کند.

این سرزمین ماجراهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. زمانی که الکساندر دوم، پادشاه امپراطوری تزار روسیه با مشکلات مالی مواجه بود  و روس ها متوجه معادن و منابع این سرزمین نبودند  این سرزمین را تنها با ۲۰۰ هزار دلار به آمریکا تحویل دادند که مورخین آنرا ننگین ترین معامله تاریخ روسیه قلمداد می‌کنند.

به گزارش جام جم آنلاین، ۱۴۹ سال پیش در روز ۱۸ اکتبر سال ۱۸۶۷ میلادی روسیه تزاری براساس پیمان واشنگتن سرزمین غنی و بکر آلاسکا را به مبلغ ناچیز ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به ایالات متحده آمریکا فروخت.

الکساندر دوم تزار روسیه که پس از نیکلای اول تاج امپراتوری را به سر گذاشت وارث عواقب جنگ کریمه و خزانه ای ورشکسته شده بود.

روسیه تزاری به اندازه کافی در سیبری سرزمین های سرد و یخ زده داشت بنابراین ارزشی برای آلاسکا قائل نبود.

در آن زمان امپراتوری روسیه به پول نیاز داشت و تصور می کرد با فروش آلاسکا دست به معامله سودمندی زده است.

روس ها پس از اینکه در سال ۱۷۴۱ میلادی به تنگه برینگ رسیدند ، نخستین کاشفان سفیدپوست بودند که با گذر از این تنگه وارد سرزمین آلاسکا شدند.

در جریان سده های هجدهم و نوزدهم روس های زیادی برای شکار و تجارت پوست حیوانات در نواحی ساحلی آلاسکا رفت و آمد می کردند.

در سال ۱۷۹۹ میلادی انحصار معاملات پوست را یک شرکت روسی – آمریکایی به دست آورد.

پس از اینکه سرزمین آلاسکا توسط ایالات متحده خریداری شد تا سال ۱۸۸۴ میلادی فاقد یک سازمان اداری بود.

در سال های ۱۸۹۶ و ۱۸۹۷ میلادی در جریان هجوم برای یافتن طلا در منطقه کلاندایک آلاسکا از هر گوشه آمریکا جویندگان طلا به سوی این ناحیه روان شدند ، برخی از آنها پس از ناکامی بازگشتند و تعدادی دیگر در آن سرزمین ساکن شدند.

آلاسکا پس از سال ۱۹۴۶ میلادی به پایگاه استراتژیک ایالات متحده در اقیانوس منجمدشمالی تبدیل شد ، این بخش از خاک آمریکا نزدیکترین ناحیه از خاک این کشور به اتحاد جماهیرشوروی است که فقط تنگه باریک برینگ این ۲ رقیب بزرگ جنگ سرد را از هم جدا می کند.

آلاسکا علاوه بر مواهب طبیعی و ثروت غنی زیرزمینی مانند طلا و نفت از یک موقعیت مهم استراتژیک برخوردار است و روسیه تزاری هنگام فروش آن نمی دانست چه جواهری را از دست می دهد.

سرزمین آلاسکا در ۳ ژانویه ۱۹۵۹ میلادی به عنوان چهل ونهمین ایالت به ایالات متحده پیوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *