پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

هزینه یک خانوار پنج نفره در شب یلدا چقدر است؟

توریسم اینترنشنال؛ سفره یک خانوارِ پنج نفره ایرانی در شب یلدای امسال، حداقل ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد. البته این میزان فقط مختصِ خرید انار، هندوانه، آجیل و کیک است.

سفره شب یلدا برای یک خانواده پنج نفره، امسال دست‌کم ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد. وقتی از عبارت دست‌کم استفاده می‌کنیم، یعنی در محاسباتمان فقط انار، هندوانه، آجیل و کیک را لحاظ کردیم و گرنه با اضافه شدن خوراکی‌های دیگری مثل دو سه قلم میوه، لبو، کدو حلوایی و باسلوق و … مخارج طولانی‌ترین شب سال به ۸۰۰ هزار تومان نزدیک می‌شود.

خانواده پنج نفره ایرانی در شب یلدا به دو کیلو انار و یک هندوانه متوسط احتیاج دارد و این دوتا میوه برای آن‌ها حدود ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. یک کیلو آجیل چهار مغز در خشکبار‌فروشی‌ها تقریبا ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد و کیک یک و نیم کیلویی تزئین شده مخصوص شب چله، ۱۶۰ هزار تومان قیمت خورده است. جمع چیز‌هایی که گفتیم همان ۶۰۰ هزار تومان می‌شود اما با اضافه شدن یک کیلو لبو، یک دانه کدو حلوایی، باسلوق، پشمک و دو سه قلم میوه، خرج خانواده پنج نفره ایرانی برای شب یلدا به ۸۰۰ هزار تومان نزدیک می‌شود.

قیمت انار و هندوانه شب یلدا

قیمت انار در میوه‌فروشی‌های مرکز شهر کیلویی ۳۵ هزار تومان است. البته در میادین میوه و تره‌بار قیمت هر کیلو انار از ۳۵ هزار تومان کمتر است و در برخی از میوه‌فروشی‌های بالای شهر ارزش این میوه خیلی بیشتر از این حرف‌ها است. یک خانواده پنج نفره ایرانی شب یلدا احتمالا به دو کیلو از این میوه احتیاج دارد و به این ترتیب برای خرید انار باید ۷۰ هزار تومان پرداخت کنند. هندوانه پای ثابت میوه‌های شب یلدا به حساب می‌آید. یک هندوانه متوسط میناب احتمالا شش تا هشت کیلو وزن خواهد داشت و خرید این یکی می‌تواند ۷۵ هزار تومان تمام شود. پس تا به اینجای کار برای خرید انار و هندوانه شب یلدا باید ۱۴۵ هزار تومان درنظر بگیریم.

قیمت آجیل شب یلدا

قیمت یک کیلو پسته معمولی به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. گردو کیلویی ۳۰۰ هزار تومان، بادام ۳۵۰ هزار تومان و فندق هم ۲۵۰ هزار تومان ارزش دارند، اما یک خانواده پنج نفره ایرانی اگر خیلی آجیل‌خور باشند، شب یلدا نهایتا به یک کیلو نیاز پیدا می‌کنند. وقتی راهی خشکبارفروشی‌ها می‌شویم و ۲۵۰ گرم از هر محصول برمی‌داریم، موقع حساب کردن باید چیزی حدود ۳۰۰ هزارتومان کارت بکشیم. تاکید می‌کنیم این قیمت‌ها برای آجیل معمولی نوشته شده و نمونه‌های با کیفیت بالا می‌توانند قیمت بیشتری داشته باشند. یک نکته دیگر می‌ماند. الان که به طولانی‌ترین شب سال نزدیک می‌شویم بسته‌های چهارمغز مخصوص شب یلدا را در آجیل‌فروشی‌ها آماده کرده‌اند. قیمت بسته‌های نیم‌کیلویی تقریبا ۲۰۰ هزار تومان است و برای خرید بسته‌های یک کیلویی هم باید بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

قیمت شیرینی و کیک شب یلدا

قیمت ارزان‌ترین شیرینی‌تر به‌ازای هر کیلو ۶۰ هزار تومان است. اگر سراغ مدل‌های گران‌قیمت مثل شیرینی‌ تر میوه‌ای یا دبل چاکلت برویم، باید حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بپردازیم اما خرید یک کیلو شیرینی رولت که از نظر قنادی‌ها فروش بیشتری برای شب یلدا دارد، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان تمام می‌شود. اگر به‌جای شیرینی‌ تر دنبال شیرینی خشک برویم، آن وقت برای تهیه یک کیلو از مدل دانمارکی باید حدود ۶۰ هزار تومان کنار بگذاریم. بعضی‌ها برای شب یلدا اعتقادی به شیرینی ندارند و اهل خرید کیک هستند. در قنادی‌ها کیک یک و نیم کیلویی و تزئین شده مخصوص شب یلدا را ۱۶۰ هزار تومان قیمت گذاشتند.

قیمت دیگر خوراکی‌های شب یلدا

کدو حلوایی، لبو، پشمک، باسلوق و … هم می‌توانند در سفره شب یلدا باشند. یک کدو حلوایی متوسط که شاید دو و نیم کیلو وزن داشته باشد، ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود، لبو را کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها می‌توانید تهیه کنید، نیم کیلو باسلوق حدود ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و بسته‌های ۳۵۰ گرمی پشمک در سوپرمارکت‌ها ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. برخی دوست دارند سبد میوه‌شان به‌جز انار و هندوانه، سیب و خیار و پرتقال و خرمالو هم داشته باشد. میوه‌هایی که به‌ترتیب کیلویی ۲۰، ۲۵، ۱۵ و ۳۵ هزار تومان ارزش دارند و می‌توانند هزینه‌های سفره شب یلدا را افزایش بدهند.

 

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *