ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال وزارت میراث فرهنگی

وظایف فراجا در تفاهمنامه وزارت میراث فرهنگی با نیروی انتظامی

تفاهمنامه ای میان نیروی انتظامی و وزارت میراث فرهنگی در جهت کمک فرماندهی انتظامی در بخش حفاظت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا گردیدکه هر کدام از این نهادها در قبال این تفاهمنامه وظایفی را دارند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،۳۱ اردیبشهت ماه سال جاری و در راستای ارتقاء و توسعه همکاری‌های مشترک اجرایی،‌ آموزشی و پژوهشی تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.

تفاهم‌نامه‌ای که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری آن را مهمترین تفاهم نامه پس از چندماه کار دقیق مبتنی بر آسیب ‌شناسی عنوان کرد.

اما این تفاهم‌نامه چه جزئیاتی دارد و بر مبنای آن قرار است چه تحولاتی را در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهد باشیم؟

یکی از اهداف این تفاهم‌نامه تبیین شرح وظایف، بهبود کیفیت اجرای مأموریت‌ها و ارتقاء سطح تعامل و هماهنگی‌های دوجانبه است، همچنین تبادل اطلاعات در راستای رفع موانع و چالش‌های موجود و تشریک مساعی با استفاده از منابع، تجارب و ظرفیت‌های موجود وزارت میراث و فراجا از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

* اقدامات وزارت میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی در این تفاهم‌نامه چیست؟

بر اساس این تفاهم‌نامه وزارت میراث فرهنگی باید مشخصات دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، اماکن اقامتی و سایر تأسیسات گردشگری را در اختیار فراجا قرار داده و نسبت به جمع‌بندی و گزارش جرائم واقع شده در حوزه‌های استحفاظی و ارسال اطلاعات مربوط به مناطق و محوطه‌های باستانی در معرض حفاری به فراجا اقدام کند.

گزارش و اطلاع‌رسانی در خصوص جرائم علیه میراث فرهنگی، صنایع دستی و تخلفات و جرائم علیه گردشگران داخلی و خارجی همچون تعرض،‌ اخاذی،‌ جعل عنوان و جعل اسنادی همچون ویزا و گذرنامه به فراجا از دیگر اقداماتی است که این وزارتخانه باید انجام دهد.

بر اساس این تفاهم‌نامه وزیر گردشگری موظف است اطلاعات موجود تأسیسات گردشگری همچون هتل، رستوران و مراکز بین‌راهی را به فراجا ارائه دهد و دسترسی فراجا به سامانه‌های تخصصی مرتبط با گردشگری را جهت برخورد با فعالیت‌های غیرمجاز در حوزه تورگردانی و مراکز اقامتی فراهم کند.

ارائه اطلاعات در خصوص اشیاء قیمتی سرقت و یا مفقود شده، ارائه اطلاعات موارد فروش یا عرضه اشیاء فرهنگی، تاریخی در حراجی‌های خارجی از طریق مجامع بین‌المللی، بارگذاری اطلاعات اتباع خارجی با شماره شناسه فراگیر اتباع به فراجا و پشتیبانی همه‌جانبه از یگان حفاظت میراث فرهنگی از جمله اقداماتی است که این وزارتخانه باید بر اساس تفاهم‌نامه همکاری که به امضاء‌ رسیده، انجام دهد.

* وظایف فراجا بر اساس این تفاهم‌نامه چیست؟

همکاری در برخورد با تخلفات و فعالیت‌های غیرمجاز مرتبط با حوزه گردشگری از جمله فعالیت‌های خارج از ضوابط و مقررات دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و همچنین واحدهای اقامتی و پذیرایی غیرمجاز و همچنین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان متخلف صنایع دستی یکی از وظایف فراجا در این تفاهم‌نامه است.

یکی دیگر از اقداماتی که فراجا باید انجام دهد تسهیل تردد گردشگران داخلی و خارجی اعم از گروهی و انفرادی از طریق مبادی و گذرگاه‌های مرزی کشور است.

بر اساس این تفاهم‌نامه فراجا باید در اشتراک اطلاعات و داده‌های مورد نیاز مربوط به گردشگران خارجی در سامانه یکپارچه گردشگران انفرادی همکاری داشته باشد.

پشتیبانی انتظامی از درخواست‌های وزارت مبنی پلمب واحدهای متخلف و فاقد مجوز، همکاری جهت دسترسی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری که آمار گردشگران داخلی و خارجی در مراکز اقامتی،‌ تسهیل تردد خودروهای کاروان، کمپر داخلی و خارجی و خودروهای تاریخی و اخذ پلاک تاریخی برابر ضوابط دستورالعمل‌های موجود از دیگر اقداماتی است که فراجا ملزم به انجام آن‌ها شده است.

مدت اعتبار این تفاهم‌نامه از تاریخ امضاء طرفین به مدت سه سال تعیین شده و تمدید و اصلاح یا تغییر مفاد آن با در نظر گرفتن میزان اجرا تفاهم با توافق کتبی مقامات عالی انجام می‌شود.

در همین راستا هرگونه اختلاف یا موضوع پیش‌بینی نشده در اجرای تفاهم‌نامه از طریق مذاکره نمایندگان تخصصی و واحدهای حقوقی دو دستگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

* شروط اصلی تفاهم‌نامه ناجا با وزارت میراث فرهنگی

تعهدات مالی ناشی از اجرای تفاهم‌نامه تنها به تبع امضای قراردادها ایجاد خواهد شد و تبادل تفاهم‌نامه تعهد مالی برای طرفین ایجاد نخواهد کرد.

اجرای تفاهم‌نامه نافی مسؤولیت قانونی طرفین در موضوع مورد تفاهم نخواهد بود و حقوق مادی و معنوی حاصل از اجرای این تفاهم‌نامه، در هر مورد تابع قرارداد مربوط است و در هر حال حقوق مادی و معنوی پژوهشگران تابع مقررات پژوهشی مصوب خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

روایتی از غرق شدن ۴ تن از یک خانواده در سیلاب ارتکند

جاده چالوس یک طرفه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *