ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳
آبشار ارتکند

روایتی از غرق شدن ۴ تن از یک خانواده در سیلاب ارتکند

منطقه گردشگری آبشار ارتکند از مناطق ییلاقی استان خراسان رضوی می باشد که در روز پنج شنبه گذشته با گرفتن جان ۴ عضو یک خانواده به روزی نحس برای آن ها تبدیل شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ سیلابی که روز پنجشنبه گذشته در منطقه گردشگری کلات استان خراسان‌رضوی، جاری شد ۴ عضو یک خانواده را قربانی خود کرد. در این حادثه تنها پدر خانواده جان سالم به در برد، اما مادر و سه فرزند خردسالش نتوانستند از این مهلکه نجات پیدا کنند. گرچه اجساد مادر و دو تن از فرزندان این خانواده در همان روز نخست و در حاشیه رودخانه با تلاش نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر پیدا شدند اما پیکر دختر ۵ ساله خانواده به نام ریحانه همچنان مفقود است و تلاش تمامی عوامل امدادی هلال‌احمر، نیروی انتظامی، مردم بومی منطقه و … برای پیدا کردن او تا به‌حال نافرجام بوده است.

البته در روز بارانی‌وسیلابی پنجشنبه گذشته این تنها حادثه‌ای نبود که امدادگران هلال‌احمر حوزه کلات را به این ماموریت سخت کشاند بلکه در طول تنها چندساعت آنها مجبور شدند در سه ماموریت سخت حاضر شوند تا هم ۹ گردشگر گم شده در ارتفاعات آبشار هفتم را پیدا کنند و به خانه بفرستند، هم به بانوی ۵۰ ساله‌ای که به‌دلیل سقوط از ارتفاع آبشار قره‌سو دچار شکستگی پا شده بود را امدادرسانی کردند.

پدر، مادر و دو فرزند دختر ۹ و ۵ ساله همراه با پسرک دوساله‌شان در حاشیه رودخانه منطقه ارتکند کلات چادر زده بودند و مشغول لذت بردن از طبیعت‌بکر منطقه بودند. گرچه سازمان هواشناسی شب گذشته خبر از  وقوع بارندگی‌های سیل‌آسا و توجه خانواده‌ها به این موضوع شد اما خانواده امیرزاده هم مانند دیگر گردشگران حاضر در منطقه این هشدارها را خیلی جدی نگرفتند.

هوای مطبوع‌بهاری و صدای خنده‌وشادی کودکان در فضای منطقه پیچیده بود. خانواده امیرزاده هم از پیک‌نیک نیمروزی و دورهمی شادشان خوشحال بودند و هم ذوق شرکت در مراسم عروسی یکی از اهالی روستای خود را در شب داشتند.

حوالی ظهر هوا کم‌کم در هم پیچید. هرلحظه به حجم آب رودخانه‌ای که این خانواده در حاشیه‌اش اتراق کرده‌اند اضافه می‌شود تا جایی که راه برای برگشت‌شان بسته می‌شود. رودخانه طغیان کرد. چاره ای نبود جز فرار از منطقه و رساندن خود به یک منطقه امن. به گفته سرپرست جمعیت هلال‌احمر کلات نیروهای امدادی که اتفاقا یک روز پرمشغله را پشت‌ سرگذاشته بودند برای کمک‌رسانی به این خانواده عازم منطقه می‌شوند: «رودخانه خروشان پدر خانواده را می‌ترساند. اولین کاری که به ذهنش خطور می‌کند پناه دادن پسرک دوساله‌اش روی دیوار کاهگلی باغی در حوالی محل اتراق‌شان بود. چراکه گمان نمی‌کرد در آن ارتفاع، مرگ پسرش را تهدید کند. پسرک را روی دیوار گذاشت و برای انتقال همسر و دخترانش حرکت کرد که ناگهان موج عظیمی از سیلاب به سمت‌شان حرکت کرد.»

امین وظیفه با بیان اینکه قبل از رسیدن نیروهای امدادی متاسفانه چهار نفر از اعضای این خانواده قربانی سیلاب می‌شوند، ادامه می‌دهد: «در حالی‌که پدر خانواده سعی می‌کند همسر و دو دخترش را نجات دهد فشار شدید سیلاب دیواره کاهگلی باغ را هم تخریب و پسرش را در میان جریان خروشان رودخانه پرتاب می‌کند.»

نیروهای امدادی هلال‌احمر وقتی از راه می‌رسند با مردی شوک‌زده و حیران روبه‌رو می‌شوند که در جست‌وجوی فرزندان و همسرش در حاشیه رودخانه می‌گرید: «با وجود شرایط سخت سیلاب و بارش باران، نیروهای امدادی هلال‌احمر همان‌روز در حاشیه رودخانه به‌دنبال اعضای خانواده این مرد به جست‌و‌جو پرداختند و موفق شدند ساعتی بعد ابتدا پیکر مادر خانواده را پیدا کنند و بعد اجساد هلیای ۹ ساله و علی ۲ساله را از آب بیرون بکشند.»

وظیفه می‌گوید: «تا ساعت ۱۲ شب پنجشنبه عملیات جست‌وجو برای پیداکردن دخترک ادامه داشت اما مسیر گسترده رودخانه تا سد قره‌تیکان به طول ۳۰ کیلومتر و گل‌ولای شدید و شاخ‌وبرگ‌های زیادی که در سطح رودخانه رها شده بود همه‌وهمه کار جست‌وجو را سخت کرده بود اما کسی در این مسیر کوتاه نیامد.»

عملیات جست‌و‌جو در تاریخ ۳۱ اردیبهشت به دستور مسئولان استانی‌وشهرستانی به‌دلیل بارش باران شدید متوقف می‌شود اما از صبح روز دوم خرداد این عملیات با قدرت‌وتوان بیشتری از سرگرفته می‌شود: «علاوه بر بهره‌گیری از نیروهای امدادی مشهد و کلات نیروهای بومی منطقه و ۳۰ نفر از اقوام این خانواده هم به یاری ما آمدند تا بتوانیم سریع‌تر با پیدا کردن دختربچه ۵ ساله موجب آرام گرفتن پدر او شویم.»

ابشار ارتکند

در حاشیه رودخانه‌ها اطراق نکنید

سرپرست جمعیت هلال‌احمر کلات با اظهار تاسف از بی‌توجهی مردم به هشدارهای هواشناسی و نحوه اسکان در حاشیه رودخانه‌ها به‌هنگام بارش‌های شدید گفت: «مردم باید با جدی‌گرفتن هشدارهای هواشناسی از حضور در مناطق گردشگری به‌خصوص آبشارهای کلات پرهیز و در صورت حضور در این مناطق با توجه به تجربه‌های موجود از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها به جد خودداری کنند چراکه سیلاب‌های خروشان و سریعی که در این منطقه اتفاق می‌افتد قطعا موجب بروز حوادث تلخ خواهد شد و راه گریزی از سیلاب‌های شدید نیست.»

 

امدادرسانی به بانوی ۵۰ ساله

جست‌و‌جوی اعضای این خانواده تنها ماموریت هلال‌احمری‌های کلاتی در این روز نبود بلکه قبل از این هم با حضور در دو ماموریت جداگانه ۹ گردشگر گم شده را صحیح‌وسالم از ارتفاعات آبشار هفتم به سلامت برگرداندند، هم یک بانوی ۵۰ ساله را که از ارتفاع ۱۰ متری به پایین سقوط کرده بود را امدادرسانی کردند. وظیفه می‌گوید: «کمک به بانوی ۵۰ ساله‌ای که از ارتفاع ۱۰متری آبشاری سقوط کرده بود اولین ماموریت نیروهای امدادی ما بود. گرچه ابتدا نیروهای اورژانس برای کمک به این بانو اعزام شده بودند اما محل سخت‌‎وصعب‌العبوری که سقوط کرده بود امکان انتقال او را به نیروهای اورژانس نمی‌داد؛ لذا حادثه به جمعیت هلال‌احمر کلات اعلام شد و نیروهای امدادی پایگاه -بین‌جاده‌ای کلات یادمان شهدای امدادگر- به منطقه اعزام شدند و بعد از طی مسیری سخت موفق شدند با ایجاد کارگاه‌های فنی و طناب این مصدوم را که از ناحیه پا دچار شکستگی شده بود به محل امن انتقال دهند.»

 

نجات ۹ گردشگر گم شده در آبشار قره‌سو

هنوز امدادگران از ماموریت امدادرسانی به بانوی ۵۰ ساله برنگشته بودند که خبر گم شدن این ۹ گردشگر گزارش شد. به گفته وظیفه نیروهای امدادی حاضر در منطقه سریعا به نقطه اعلامی اعزام شدند.  مشخص شد این افراد به‌دلیل طی مسیر از جاده فرعی به نقطه‌ای در نزدیکی آبشار هفتم رسیدند که قادر به برگشت نبودند. عدم‌آشنایی به منطقه و سیلابی‌شدن مسیر، برگشت آنها را در همان نقطه متوقف کرد. به محض رسیدن نیروهای امدادی همه این ۹ نفر با استفاده از طناب از اسارت سیلاب رها شدند.»

بیشتر بخوانید :

آبشارهای اورتکند ثبت ملی شدند

بهره برداری دو واحد اقامتی ویژه گردشگران در «کلات» خراسان رضوی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *