د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

پرسودترین بخش صنعت گردشگری کجاست؟

صنعت گردشگری با سرعت بالایی در حال رونق گرفتن است. اگرچه بخش های مختلف و متنوعی برای توسعه این صنعت وجود دارد، با این حال به نظر می رسد پرسودترین بخش صنعت گردشگری مربوط به ظرفیت های بالای توریسم غذایی در هر کشوری باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، توریسم غذایی هر کشوری می تواند به چند دلیل به عنوان پرسودترین بخش صنعت گردشگری آن محسوب شود. مولفه ای که توجه به آن می تواند زمینه ساز جذب گردشگران بسیاری در کشورهایی شود که تمایل به ارتقای جایگاه صنعت گردشگری و توریسم دارند. بر این اساس گفته می شود بر خلاف گذشته که گردشگران به دنبال کسب تجربیات جدید از طریق بازدید از بناهای تاریخی، موزه ها و سایر مکان های ملی بودند اکنون بیشتر به جستجوی تجربیات فرهنگی روی آورده اند و تجربه غذای هر کشوری به عنوان بخش مهمی از فرهنگ آن کشور در همین راستا بسیار حائز اهمیت شده است.

طی سال های گذشته درآمد ناشی از توریسم غذایی در کشورهای مختلف جهان رو به افزایش رفته است طوری که گفته می شود مولفه غذا یکی از مهم ترین عوامل جذب گردشگران جهت سفر به کشورهای مختلف است.انجمن جهانی سفر در تایید این ادعا عنوان کرده است، بخش غذا سودآورترین بخش مربوط به صنعت گردشگری در جهان است چرا که سالانه ۸۰ درصد از مسافران خارجی کشورهای مختلف، پیش از سفر خود در مورد غذا و نوشیدنی آن کشور تحقیق می کنند.

در همین راستا بود که کشور چین با تمام جاذبه های تاریخی و فرهنگی که برای گردشگران خارجی داشت، تحت تاثیر شیوع پاندمی کرونا و حتی پس از مدت های طولانی از زمان پایان این پاندمی، مقصد جذابی برای گردشگرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را داشتند، محسوب نمی شد. این باور در بین گردشگران اکثر کشورهای مختلف ایجاد شده بود که صنعت غذایی پکن به واسطه استفاده از گوشت برخی از حیوانات،به شدت آلوده و غیر استاندارد است و می تواند برای سلامتی گردشگران خطرناک محسوب شود.

مورد دیگری که نشان دهنده اهمیت توریسم غذایی برای گردشگران است، مربوط به کشورهای حوزه قاره آفریقا می شود. تصورات عمومی در بین مردم جهان در رابطه با قاره آفریقا به گونه ای است که گمان می رود کشورهای این قاره چندان در زمینه تنوع غذایی و مواد خوراکی قوی نبوده و مقامات حوزه گردشگری نمی توانند آنطور که باید و شاید نیاز غذایی گردشگران کشورهای مختلف در این قاره را تامین کنند. به باور اکثریت مردم جهان، کشورهای حوزه قاره آفریقا با چنان فقر شدیدی دست و پنجه می زنند که نمی توانند حتی تامین کننده نیاز مردم کشور خودشان باشند و دیدن تصویر فقر مردم گرسنه در این کشورهای به شدت جذاب و غنی از نظر جاذبه های طبیعی و فضای سبز برای آنها، چندان جاذبه توریستی جذابی محسوب نمی شود.

Food inflation in Africa is shrinking portions

بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی از سوی یک موسسه تحقیقاتی در بریتانیا عنوان شده است که نرخ رشد گردشگری غذا بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به میزان ۹ درصد افزایش پیدا کرده است. در همین راستا طی سال های اخیر، برنامه های تلوزیونی مربوط به غذا و حتی رسانه های اجتماعی فعال در این حوزه بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته اند، چرا که هر یک از این موارد به عنوان کاتالیزوری جهت افزایش اطلاع مردم از فرهنگ غذایی مردم هر کشور عمل کرده و می تواند در تصمیم گیری آنها برای سفر بسیار موثر واقع شود.

همین امر موجب شده تقاضا برای سفر به کشورهایی که در زمینه پذیرایی و میهمان نوازی از افراد خارجی تواناتر هستند، افزایش پیدا کند.  نمونه این امر را در بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می توان مشاهده کرد که در سال های اخیر با نگاه ویژه به صنعت توریسم و گردشگری و ارائه غذاهای حلال و پاکیزه و البته مناسب قیمت، جایگاه قابل قبولی را در این صنعت به دست آورده اند.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم، هر گردشگری در سفرهای خارجی و حتی داخلی خود بیش از ۴۰ درصد از هزینه هایی که صرف می کند مربوط به تست و امتحان کردن غذاهای آن کشور و منطقه می شود. در این راستا، برنامه های تلوزیونی و رسانه های اجتماعی در هر کشور، می توانند ابزار تبلیغاتی خوبی برای جذب گردشگران علاقه مند به توریسم غذایی باشند. نمونه های بسیاری از این برنامه های تلوزیونی وجود دارد که تنها به دلیل معرفی غذاهای مربوط به یک کشور خود و یا دیگر کشورها معروفیت جهانی کسب کرده اند و با استقبال خوبی مواجه شده اند. از این رو پربیراه نیست که بگوییم، ، سودآورترین بخش صنعت توریسم، مربوط به غذاهای هر کشور است.

به این ترتیب بایستی عنوان کرد، در کنار ده ها مولفه تاثیر گذار بر رونق صنعت توریسم، یکی از مهم ترین راه های تقویت این صنعت،در هر کشوری معرفی و ارائه غذاهای لذیذ و با کیفیت و همچنین با قیمت های مناسب به گردشگران داخلی و بیشتر خارجی است. نباید فراموش کرد که این دو مولفه در کنار یکدیگر می تواند زمینه ساز استقبال گردشگران برای سفر به کشوری خاص شود و از این طریق زمینه توسعه صنعت توریسم آن کشور را به خوبی فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *