ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

پروژه احیای بندر ترکمن و خلیج گرگان به پایان رسید

معاون مهندسی سازمان بنادر از احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن با همت مهندسان و دستگاه های اجرایی خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، علی فتحی معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر در خصوص احیای خلیج گرگان و جزیره آشوراده  در گفت وگوی ویژه خبری گفت: همان طور که شاهد بودیم بهره برداری از احیای خلیج گرگان یک آرزوی دیرینه برای مردم گرگان بود که به حقیقت پیوست.

وی افزود: در دور اول سفر رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ مبنی بر احیای کانال دستور لازم داده شد و از انتهای سال ۱۴۰۰ با فرمان وزیر فقید راه وشهرسازی رستم قاسمی در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شد.

فتحی بیان کرد: در اجرای این طرح‌ها مهم‌ترین بحث همکاری دستگاه‌ها از جمله سازمان محیط زیست بود که همیاری و همکاری لازم را داشتند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر توضیح داد: انتقال آب از دریای خزر از ۱۱ کیلومتر کانال در عرض ۴۵۰ متر به خلیج گرگان وارد شد.

وی یاد آور شد: در زمان خشکی تمام این خلیج خشک شده بود و حتی قایق هم نمی‌توانست برود به طوری که زمانی که این دستور داده شد امکان تردد با قایق وجود نداشت و با اجرای این کانال ۳هزار هکتار محوطه خلیج تحت پوشش آب قرار گرفته و در آینده به ۶هزار هکتار هم می‌رسد.

فتحی بیان کرد: مهم‌ترین بحث انتقال آب از دریای خزر بود که انجام شد اقدامات تکمیلی هم در دستور کار است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر بیان کرد:   مطالعه مهندسی ارزش  برای جلوگیری از خشک شدن دوباره این خلیج انجام شده و مسیر‌هایی که از بالا دست هدایت  می‌شدند بررسی شده و مدیریت بهینه آب هم در این بخش  انجام شد.

وی تاکید کرد: پس روی آب بر روی  کل دریای خزر وارد هست که  با مطالعات انجام شده این اقدام در دست اجرا است.

 فتحی اظهار کرد: دستاورد‌های این اقدام رونق گردشگری در  اقتصاد منطقه است  همچنین  حفظ محیط زیست و بخش گردشگری  هم با احیای این خلیج در دستور کار قرار گرفت.

معاون مهندسی سازمان بنادر بیان کرد:  بحرانی که  در این بخش وجود داشت  خشک شدن بندر ترکمن بود که خوشبختانه این حوضچه احیا شد و  این حوضچه کاملا  بازیابی شد انتقال آب در امور بحث گردشگری انجام شد.

وی بیان کرد:   این اقدام با همت قرارگاه سازندگی انجام  شده و در کوتاهترین  زمان اجرا شد و بیشترین   پتانسیل این طرح  بحث گردشگری و در کنار آن رونق صیادی  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *