چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

پنج شنبه بازار پررونق صنایع دستی بیرجند در باغ اکبریه

هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی بیرجند بیش از ۱۲ سال است که پنج شنبه هر هفته آثار هنری و صنایع دستی این استان را در ۷۵ رشته متفاوت در معرض نمایش و فروش ویژه قرار می دهند و این روند در ایام کرونا نیز همچنان ادامه دار بوده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سرپنجه هنر مردان و زنان خراسان جنوبی بر روی تار و پود فرشینه ها قالی، قالیچه، گبه، جاجیم و…) حوله ها یا همان برک بافی، نقش زدن بر دل سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، خلق آثار از میان گل های رس ( سفال ها)، از گذشته و تا حال ورق زرینی ست بر کتاب صنعت دست خراسان جنوبی که  ۱۲ سال است در بازارچه صنایع دستی مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه این هنرها  هر پنج شنبه به نمایش و فروش می رسد.

از این رویداد می توان به عنوان پنج شنبه بازار هنر صنعت دست خراسان جنوبی یاد کرد که در این برهه ای که اپیدیمی جهانی کرونا همه کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد  هنرمندان این هنرهای دستی هم به آن ها ضربه ای سنگین وارد شد.

«زهره اسدپور» سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این رابطه  اظهار داشت:رویداد صنایع‌دستی و جشنواره فروش ویژه محصولات صنایع‌دستی در بازارچه صنایع‌دستی اکبریه هر هفته برگزار می‌شود.

وی با بیان این که صنایع‌دستی از جمله کسب و کار‌های متأثر از آسیب‌های همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود و فعالان این حوزه در این مدت دچار خسارت شدند، افزود:  برگزاری رویداد‌های ویژه در حوزه صنایع‌دستی همچون جشنواره فروش به‌ویژه در بازارچه‌های صنایع‌دستی که در اماکن تاریخی و گردشگری وجود دارد، سبب جذب گردشگران و رونق فروش می‌شود.

بازارچه صنایع‌دستی مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده و این بازارچه دارای ۲۵ غرفه است که به ارائه محصولات صنایع‌دستی اختصاص دارد. همچنین کارگاه‌های این مجموعه در رشته‌هایی همچون حوله بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ، سفال و سرامیک، خراطی، ساخت ساز، چرم، رودوزی‌های سنتی و … فعال  است.

این رویداد و جشنواره فروش ویژه محصولات صنایع‌دستی استان، پنج‌شنبه‌های هر هفته در بازارچه مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه بیرجند از صبح از ساعت ۹ الی ۱۳ و عصر از ساعت ۱۶ الی ۲۰ برگزار می شود.

از میان بیش از ۲۵۰ رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشور بیش از ۷۵ رشته در استان خراسان جنوبی زمینه فعالیت داشته یا دارد که در این مجموعه به بخشی از مهمترین آن ها اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *