س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

چرا صنعت گردشگری ایلام همچنان ضعیف باقی مانده است؟

استان ایلام به دلیل آثار تاریخی و مناظر طبیعی بکر بیشمار یکی از پرپتانسیل‌ترین نواحی ایران برای جذب گردشگر است؛ اما صنعت توریسم در این استان به دلیل نبود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ناتوان باقی مانده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، صنعت گردشگری یکی از بزرگترین صنایع در دنیا است که امروزه به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی جهان محسوب میشود و در بسیاری از کشورها این صنعت منبع اصلی درآمد ارزی، اشتغال زایی، رشد اجتماعی و فرهنگی، افزایش سطح رفاه، عرصه‌ای برای رشد بخش خصوصی و وسیله‌ای برای توسعه ساختار زیربنایی است.

این صنعت که شامل هتل داری، صنعت حمل و نقل و تعدادی از صنایع یا بخش‌های اضافی می‌شود از صنایع پردرآمد برای اقتصاد هر کشور محسوب می‌شود و نشان دهنده ثبات سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی آن است.

همچنین صنعت گردشگری نه تنها می‌تواند منبع درآمدی برای کشور و اشتغال زایی باشد بلکه با ورود توریست به داخل کشور نقش بسزایی نیز در به نمایش گذاشتن زیبایی‌های طبیعی کشور و گسترش فرهنگ ایرانی در کل جهان دارد.

استان ایلام نیز از جمله استان‌هایی در سطح کشور است که از ظرفیت‌ زیاد و آینده‌ای روشن در صنعت گردشگری برخوردار می‌باشد، به‌طوری‌که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند دستاوردهای چشمگیری در صنعت توریسم داشته باشد.

بی‌توجهی شدید دولت به ظرفیت‌های گردشگری استان ایلام، موجب شده تا آثار باستانی و جاذبه‌های غنی تاریخی این استان در نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی نادیده گرفته شده و در نهایت صنعت گردشگری در این دیار توسعه چندانی نداشته باشد.

از جمله ظرفیت‌های حوزه گردشگری در ایلام میتوان به وجود ظرفیت‌های گوناگون در انواع گردشگری (طبیعی، تاریخی، مذهبی، تجاری و…) و تنوع زیست‌محیطی و مستعد بودن برای استفاده از منابع طبیعی، فرهنگ و تاریخ غنی و ویژگی متمایز ایلامیان در میهمان نوازی، پراکندگی جاذبه‌های گردشگری، امنیت، وجود اماکن مذهبی از ادیان مختلف؛ مقابر و زیارتگاه‌ها و برخورداری از نیروی کار جوان و مستعد اشاره کرد.

لازم به ذکر است استان ایلام از هر نظر برای گردشگری در کشور یکی از استان‌های مهم و دارای ظرفیت به شمار می‌رود، ظرفیت‌های خدادادی که در کمترین استانی از کشور مانند آن را می‌توان مشاهده کرد، با این وجود تاکنون ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری آن مغفول مانده و استفاده چندانی از آن نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *