چ٫ اردیبهشت ۲۶ام, ۱۴۰۳

چرا نباید خیلی از غذا های تند استفاده کنیم؟

غذا و خوراکی های تند یکی از علایق بسیاری از مردم به شمار می‌رود. اما همیشه ما با این پرسش مواجه بودیم: آیا مصرف خوراکی های تند برای سلامت مضر است؟

در این مطلب با توریسم اینترنشنال همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.

تحمل افراد مختلف نسبت‌به غذاهای تند متفاوت است. برخی عاشق غذاهای تند هستند، درحالی‌که برخی نمی‌توانند آن‌ها را تحمل کنند. اما اتفاق‌نظر علمی دراین‌باره وجود ندارد که غذاهای تند بر سلامتی انسان تاثیر مثبت یا منفی دارند.

در سپتامبر ۲۰۲۳، پسر ۱۴ ساله‌ اهل ماساچوست پس از خوردن فلفل تند در «چالش چپپس تند» جان خود را از دست داد. در این چالش از تندترین فلفل‌های جهان استفاده می‌شود. درحالی‌که مرگ این نوجوان هنوز تحت بررسی است، این اتفاق موجب شده برخی از چیپس‌های تند مورد استفاده در چالش مذکور از فروشگاه‌ها حذف شود.

جذابیت غذاهای تند

غذاهای تند می‌تواند به غذاهایی با طعم قوی از ادویه‌جاتی مانند کاری آسیایی، غذاهای تگزاسی-مکزیکی و اپریکای مجارستانی اشاره داشته باشد. غذای تند همچنین می‌تواند شامل غذاهایی باشد که حاوی کپسایسین است؛ ترکیبی شیمیایی که به درجات مختلفی در فلفل‌های تند وجود دارد. با افزایش محتوای کپسایسین فلفل رتبه‌بندی آن در مقیاس اسکویل نیز افزایش پیدا می‌کند. مقیاس اسکویل میزان تندی فلفل را نشان می‌دهد.

دکتر پل دی تری استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه تنسی، در وب‌سایت کانورسیشن می‌نویسد، کپسایسین با احساس گرما همراه است، زیرا این ترکیب در پستانداران مسیرهای زیستی را فعال می‌کند که توسط گرما فعال می‌شوند. درد ناشی از غذاهای تند می‌تواند موجب شود بدن اندورفین‌ و دوپامین تولید کند و این امر می‌تواند موجب حس تسکین یا حتی سرخوشی شود.

اثرات کوتاه‌مدت مصرف غذاهای تند بر سلامتی

اثرات کوتاه‌مدت مصرف غذاهای تند از احساس گرمای لذت‌بخش تا احساس ناخوشایند سوزش لب‌ها، زبان و دهان متغیر است. این غذاها همچنین می‌توانند موجب انواعی از ناراحتی‌های گوارشی، سردرد و استفراغ شوند.

اگر مصرف غذاهای ناخوشایند آزاردهنده است یا موجب علائم ناخوشایندی نظیر میگرن، درد شکم و اسهال می‌شود، بهتر است از مصرف این غذاها اجتناب کنید. غذاهای تند ممکن است موجب بروز علائم مذکور در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده شوند.

عدم اتفاق‌نظر

پژوهشگران سال‌ها خطرات و فواید احتمالی مصرف طولانی‌مدت غذاهای تند را مطالعه کرده‌اند. پیامد مصرف غذاهای تند در ارتباط با مواردی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان، آلزایمر، سوزش سردل و زخم، سلامت روان، حساسیت به درد و مرگ بررسی شده است، اما مطالعات مختلف نتایج ضد‌ونقیضی گزارش می‌کنند.

طبق مطالعات انجام‌شده، برخی از پیامدها مانند سوزش سردل ارتباط قوی‌تری با مصرف غذاهای تند دارند. از سوی دیگر، کارشناسان می‌گویند غذاهای تند موجب زخم معده نمی‌شوند.

هنگام درنظر گرفتن نتایج مطالعات به خاطر داشته باشید آنچه مردم می‌خورند، بخشی از مجموعه‌ی بزرگ‌تری از عوامل سبک زندگی مانند فعالیت بدنی، وزن بدن، مصرف تنباکو و الکل است که آن‌ها نیز روی سلامتی اثر دارند.

اندازه‌گیری دقیق تاثیر عوامل سبک زندگی و رژیم غذایی در مطالعات مبتنی بر جمعیت آسان نیست. افراد ممکن است عوامل موثر را به‌خوبی به خاطر نیاورند یا آن‌ها را به‌طور دقیق گزارش نکنند. برای رسیدن به این نتیجه‌گیری که یکی از اجزای رژیم غذایی چه تاثیری بر جنبه خاصی از سلامتی دارد، به مطالعات طولانی و متعددی نیاز است.

دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند چرا بسیاری از مردم از غذاهای تند لذت می‌برند، درحالی‌که برخی دیگر این‌طور نیستند، اگرچه حدس می‌زنند عوامل تکاملی، فرهنگی و جغرافیایی و همچنین عوامل روانی، زیستی و دارویی در این امر اثر دارند.

به‌طورکلی نتایج مطالعات مختلف در رابطه با خواص و مضرات احتمالی غذاهای تند برای سلامتی انسان متناقض هستند. غذاهای تند ممکن است برای بیشتر افراد با عوارض خاصی همراه نباشند، اما برای برخی افراد ازجمله کسانی که به بیماری التهابی روده مبتلا هستند، ممکن است نامطلوب باشند و علائم آن‌ها را تشدید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *