ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

چهار گردشگر در آب های ساحلی قشم از خطر غرق شدن نجات یافتند

رییس هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم گفت: ناجیان غریق سرزمین آب و آفتاب در ۲۴ ساعت گذشته چهار گردشگر نا آشنا به فنون شنا را از خطر غرق شدن در آب های ساحلی این جزیره نجات دادند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛اسماعیل دلشاد  افزود: این گردشگران و مسافران زمستانی ورودی به جزیره قشم که به همراه همسفران خود به منطقه شنا ممنوع در ساحل جنوبی سرزمین عجایب هفتگانه رفته بودند، دچار حادثه غرق شدگی شدند.

وی ادامه داد: نجات یافتگان در منطقه خطر آفرین ساحل پارک آفتاب این جزیره شنا می‌ کردند که با تلاش و شجاعت اعضای تیم امداد و نجات هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم به ویژه بهادر شکرچی زاده مسوول کمیته امداد و نجات از خطر غرق شدگی نجات یافتند.

رییس هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد قشم توضیح داد: یک نفر از این افراد حادثه دیده بیهوش و بدون داشتن علائم حیاتی بود که پس از انجام عملیات احیای قلبی – ریوی (CardioPulmonary Resuscitation) یا «سی پی آر» برای بازگرداندن اعمال ۲ عضو حیاتی قلب و ریه و رساندن خون و اکسیژن این فرد غرق شده به مغز برای جلوگیری از آسیب مغزی به تکنسین های اورژانس ۱۱۵ تحویل و برای دریافت خدمات تکمیلی درمانی به بیمارستان قشم منتقل شد.

دلشاد با بیان اینکه وضعیت سه نجات یافته دیگر هم مساعد گزارش شده است، اضافه کرد: گردشگرانی که برای تفریح در محل‌ های نا امن سواحل و آب های جزیره قشم تن به آب می‌ زنند یقین بدانند که خطر غرق شدگی در کمین آنان است.

به گزارش ایرنا، «غرق‌ شدگی» اختلال تنفس در نتیجه غوطه‌ ور شدن و ورود آب به مجاری تنفسی است که درصورت عدم نجات فوری منجر به اختلالات برگشت‌ ناپذیر مغزی و مرگ می‌ شود.

غرق شدگی ممکن است در اثر فرو رفتن و بلع و استنشاق آب، سنکوپ به علت تماس ناگهانی با آب سرد، ضربه مغزی در زمان‌ ورود به آب، شوک آلرژیک، گزش یا گاز گرفتگی حیوان، وحشت (حتی در آب کم‌ عمق)، از دست‌ دادن هوشیاری، ایست‌ قلبی یا تنفسی به وجود آید

رها کردن کودکان بدون مراقب دیگر کنار دریا، رودخان، استخر و نظایر آن، مصرف الکل قبل یا هنگام شنا، مشکلات جسمانی مانند صرع، بی‌ توجهی شنا گران به مناطق پرخطر محلی و عارضه‌ های مغزی و قلبی از شایع ترین علل غرق شدگی است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های بندرعباس در سال ۱۴۰۱

نجات ۶ نفر از خطر غرق‌شدگی در آبهای نیلگون خلیج فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *