پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

کاروان پیک نوروزی ایران در مسیر ۴ استان بزرگ کشور

کاروان پیک نوروزی از از تاریخ ۲۴ اسفند ماه از تهران تا سنندج را به اجرای آیین نوروزی و معرفی فرهنگ و پیشینه جشن نوروز در چهار استان ایران می پردازد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، پیک‌های خودرویی نوروز اقوام ایرانی برای نخستین بار در روز‌های پایانی اسفند ۱۴۰۰، آیین نوروز را در مسیر تاریخ و تمدن ایران، استان‌های تهران، همدان، کرمانشاه و سنندج برگزار می‌کنند.

پیک‌های نوروزی اقوام ایرانی به همت کمیسیون ملی یونسکو ایران و با مشارکت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری‌های تهران، همدان، کرمانشاه و سنندج، متشکل از ۵۸ نفر از اجرا کنندگان آیین‌های نوروزی خراسان، بلوچستان، کردستان، بوشهر و آیین‌های تک خوانی، نوروز خوانی، عاشق خوانی آذربایجانی و آیین نوروزی اعراب ایران هستند که حرکت خود را از ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ از باغ هنر تهران آغاز و با برگزاری مراسم‌های نوروزی در استان‌های کرمانشاه و همدان روز ۲۶ اسفند وارد سنندج شده و نوید بخش آمدن نوروز خواهند بود.

با توجه به در پیش بودن نخستین نوروز سده که از لحاظ تاریخی از اهمیت مضاعفی برخوردار است، کاروان پیک‌های نوروزی با ۱۰ دستگاه خودرو مزین به طرح‌های نوروزی، خودرو حامل عروسک‌های صلح موزه‌های ایران و خودرو خیمه شب بازی نوروزی از تهران تا سنندج حرکت و با اجرا‌های خود معرف آیین، فرهنگ و پیشیه نوروز خواهند بود.

بازآفرینی و احیاء بخش‌های در حال فراموشی نوروز، معرفی اهمیت فرهنگ هر استان به ویژه استان‌های غربی کشور در حفظ این فرهنگ از جمله مهمترین اهداف اجرای آیین کهن نوروز در مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران، است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *