ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

کدام کشورها سالم ترین آب آشامیدنی را دارند؟

تازه ترین گزارشات حاکی از این است که از هر چهار نفر در جهان یک نفر به آب سالم دسترسی ندارد. در کشورهای کم درآمد، از هر ۱۰۰ مرگ، ۶ نفر به خاطر استفاده از آب آشامیدنی ناسالم جان خود را از دست می دهند.

به گزارش توریسم اینترنشنال و به نقل از الجزیره، از آنجایی که آب آلوده موجب انتقال بسیاری از بیماری ها از جمله وبا، اسهال، اسهال خونی، هپاتیت A، تیفوئید و فلج اطفال می شود، دسترسی به آب سالم برای سلامت عمومی همه مردم اهمیت جدی دارد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری‌های مرتبط با آب آلوده منجر به مرگ حدود ۱.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ شده است و این بحران هشتمین علت مرگ و میر در سراسر جهان، به ویژه در میان گروه‌های کم درآمد محسوب می شود.

کدام کشورها سالم ترین آب آشامیدنی در جهان را دارند؟

در سال ۲۰۲۰، حدود سه چهارم (۷۴ درصد) جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند و از هر چهار نفر یک نفر به منبع آب مدیریت شده و ایمن دسترسی ندارد.

در کشورهای کم‌توسعه‌یافته، ۲۲ درصد مراکز بهداشتی و درمانی فاقد سرویس آب، ۲۱ درصد فاقد سرویس بهداشتی و ۲۲ درصد فاقد خدمات مدیریت پسماند هستند. بیشتر آنها در جنوب صحرای آفریقا هستند.

ده کشور – هشت کشور در آفریقا و دو کشور در آسیا – کمتر از ۲۰ درصد از جمعیت کشورهای آفریقایی به  آب آشامیدنی سالم و مدیریت شده ایمن دسترسی دارند. کمترین درصد سهم چاد (۵.۶ درصد)، جمهوری آفریقای مرکزی (۶.۲ درصد)، سیرالئون (۱۰.۶ درصد)، رواندا (۱۲.۱ درصد) و اتیوپی (۱۲.۶ درصد) هستند.

کشورهایی که ۱۰۰ درصد به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند عبارتند از: یونان، ایسلند، کویت، لیختن اشتاین، مالت، موناکو، نیوزلند، سن مارینو و سنگاپور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *