ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

کرونا با بوم گردی ها چه کرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع ویروس کووید-۱۹ از اسفند سال ۹۸ تاثیر قابل‌توجهی بر گردشگری ایران گذاشته است، به‌طوری‌که تعداد گردشگرانی که در هفت‌ماهه ابتدایی سال ۹۹ وارد کشورشده‌اند نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۹۴ درصد منفی بوده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،بر اساس آمار‌های رسمی، در ایران هزار و ۲۷۳ هتل دارای مجوز فعالیت می‌کنند که سالانه حجم زیادی از مسافران و توریست‌های داخلی و خارجی را در خود اسکان می‌دهند و با شیوع ویروس کرونا اغلب مشاغل در کشور‌ها دستخوش رکود و مشکلات شده‌اند. در این میان با کاهش فعالیت‌های مربوط به گردشگری در کشور، هتل‌ها نیز به یکی از زیانبارترین مراکز خدماتی تبدیل شده‌اند. به‌طوری‌که از اسفند ۹۸ تا آبان ۱۴۰۰ خسارتی بالغ‌بر ۲۲ هزار میلیارد تومان به آن‌ها وارد شده است.

بخش دیگر زیان‌ها، متوجه اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور بوده. فعالان این بخش می‌گویند تاکنون به‌علت شیوع کرونا و تعطیلی‌های دستوری، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از بوم‌گردی‌ها آسیب جدی دیده‌اند که اغلب متضرران افرادی هستند که فعالیت خود را تازه آغاز کرده و در حوزه بوم‌گردی نوپا بوده‌اند.

مشکلات مراکز خدماتی و ازجمله هتل‌ها تا آنجایی پیش رفته که براساس اظهارات فعالان این بخش، حتی در برخی زمان‌ها که کرونا در پایین‌ترین سطح خود قرار می‌گرفت و ممنوعیت برای سفر وجود نداشت و اجازه فعالیت ۵۰ درصدی به آن‌ها داده می‌شد، اغلب هتل‌های از دو تا پنج ستاره برای مسافرانی که در هتل اقامت کنند، تخفیف‌های ۳۰ تا ۵۰ درصدی درنظر گرفته بودند، اما بااین‌حال استقبال چندانی از سوی گردشگران نشد و همین امر خسارت مالی قابل‌توجهی به این نوع از اقامتگاه‌ها وارد کرد. کمبود گردشگر در هتل‌ها موجب شد اغلب هتلداران برای کاهش زیان حاصل از این امر از حجم نیروی کاری خود کاسته و با کمترین ظرفیت کارکنان خود هتل خود را اداره کنند تا بتوانند هزینه‌های جاری خود را تا حد امکان کاهش دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع ویروس کووید-۱۹ از اسفند سال ۹۸ تاثیر قابل‌توجهی بر گردشگری ایران گذاشته است، به‌طوری‌که تعداد گردشگرانی که در هفت‌ماهه ابتدایی سال ۹۹ وارد کشورشده‌اند نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۹۴ درصد منفی بوده است. بوم‌گردی‌ها یکی از اقامتگاه‌هایی هستند که گردشگران خارجی از آن استقبال می‌کردند و تمایل به اقامت در آن‌ها را داشتند، اما با کاهش سفر این نوع از اقامتگاه‌های سنتی نیز آسیب جدی دیده‌اند. تعطیلی‌های دستوری موجب شدند که حتی گردشگران داخلی در دوران کرونا نتوانند از آن‌ها برای اقامت استفاده کنند.

در کشور ما حدود سه هزار بوم‌گردی وجود داشتند که براساس اعلام وزارت گردشگری حدود دوهزار و ۷۰۰ واحد از این اقامتگاه‌ها مجوز خود را دریافت کرده و مابقی در پروسه تایید یا ثبت بوم‌گردی‌شان بودند.»

بوم‌گردی‌ها درواقع اقامتگاه‌هایی از خانه روستاییان هستند که مسافران با اقامت در آن‌ها می‌توانند یک زندگی روستایی را تجربه کنند، به‌گونه‌ای که در زمان اقامت خود با افراد خانوار روستایی به مشاغل روستایی همچون کشاورزی یا دامپروری می‌پردازند. همچنین با تجهیزات کم موجود در روستا‌ها و خانه‌های روستایی زندگی می‌کنند، اما متاسفانه امروزه برخی بوم‌گردی‌ها به اقامتگاه‌هایی تبدیل شده‌اند که با وسایل و امکانات شهری تجهیز شده‌اند و خبری هم از تجربه زندگی روستایی برای گردشگران نیست.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *