پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
کتیبه ساسانی

کشف کتیبه‌ای ساسانی در شهرستان پاسارگاد

کتیبه‌ای سنگی و باستانی در تنگه بلاغی شهرستان پاسارگاد توسط دو کوهنورد کشف شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، دو کوهنورد کتیبه‌ای سنگی را که قدمت آن به زمان ساسانیان بازمی‌گردد، در پاسارگاد کشف می‌کنند. به گفته درودی (عضو مرکز پژوهش‌های کتیبه‌شناسی پارسه پاسارگاد)، این کتیبه در ابعاد ۹۰ در ۴۰ سانتی‌متر نگاشته شده، به زبان پهلوی کتابی است و قدمت آن به دوره ساسانیان (هزار و ۵۰۰ سال پیش) باز می‌گردد. کتیبه وقف‌نامه‌ای بوده که خبر از ساخت یک پل، سد و فرازراه می‌دهد و در آن برای سازندگان، دعای خیر می‌کند.

ویژگی ظاهری کتیبه به‌صورت خطوطی افقی و عمودی است. همچنین سه لوح در یک لوح با مضمونی مشترک کندوکاوی شده است. این کتیبه بخشی از سند هویت مردم این دیار محسوب می‌شود که در حفظ این آثار مردم نقش اساسی دارند.

نصیری حقیقت (سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد) درباره این کتیبه ساسانی گفته است: متاسفانه بعضی از مردم فکر می‌کنند در زیر چنین کتیبه‌هایی گنج یا اشیا قیمتی وجود دارد و اقدام به تخریب این آثار می‌کنند؛ در صورتی که این‌ها فقط کتیبه یا سندی بر هویت آثار تاریخی کشورند و فقط از جنبه‌های تاریخی و علمی اهمیت دارند.

ضمنا او تاکید کرد: در برخورد با چنین کتیبه‌هایی اداره میراث فرهنگی را مطلع کنید تا به‌صورت درست از این آثار حفاظت شود.

نحوه کشف این کتیبه به این صورت بوده که دو کوهنورد به‌هنگام کوهنوردی در مسیر خود به این کتیبه برخورد می‌کنند و بلافاصله به مسئولان پایگاه میراث جهانی پاسارگاد خبر می‌دهند. همچنین یابندگان این اثر که تمایلی ندارند نامی از آن‌ها منتشر شود، آثار تاریخی را بخشی از گذشته این مرز و بوم دانستند که متعلق به همه ایرانیان است و باید در حفظ و حراست آن‌ها تلاش شود.

بیشتر بخوانید:

تاخیر پرواز شیراز به تهران

انتخاب شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *