چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

کشف “کپسول زمان” در یک خشت آجری در دانمارک

دانشمندان محیط زندگی پادشاه آشور در ۲۹۰۰ سال پیش را بازسازی کردند و در جریان این بازسازی، «کپسول زمانی» را در یک در آجر گلی شکسته کشف کردند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، شکسته شدن اتفاقی یک خشت آجری در موزه ملی دانمارک باعث شد تا دانشمندان از فرصت استفاده کنند و یک «کپسول زمان» ژنتیکی را از دل آن بیرون بکشند.

۲۹۰۰ سال پیش آشور نصیرپال دوم، نخستین پادشاه بزرگ آشور در بین‌النهرین، روی یک خشت گلی که در آفتاب پخته شده بود مالکیت خود را بر کاخ جدیدش اعلام کرد.

حالا و پس از گذشت ده‌ها قرن، دانشمندان با استفاده از ذرات پنهان در دل این خشت گلی سعی کرده‌اند محیطی را که این پادشاه در آن می‌زیست بازسازی کنند.

محققان در پژوهش تازه خود توانستند دی‌ان‌ای شماری از گیاه‌های باستانی را، که در گل مورد استفاده در ساخت این خشت باستانی بجا مانده بود، استخراج کنند. به گفته دانشمندان، خاک رس موجود در این لوح گلی همچون یک «کپسول زمان» ژنتیکی حامل دی‌ان‌های گیاهی و جانوری بوده است.

این خشت بیش از ۷۰ سال پیش در یک کاوش باستان‌شناسی در محل شهر باستانی نمرود پایتخت آشوری‌ها در شمال دجله و نزدیکی موصل در عراق کنونی کشف شد.

کتیبه‌ای که به خط میخی روی سطح خشت حکاکی شده نشان می‌دهد این قطعه بخشی از بنای محوطه قصر سلطنتی به حساب می‌آمده است. روی این کتیبه نوشته شده: «در مالکیت کاخ آشورنصیرپال؛ پادشاه آشور.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *