ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

کشف یک دیوار ۲۰ کیلومتری مربوط به هخامنشیان در فارس

کاوشگران و باستان شناسان موفق شدند طی یک عملیات جستجو دیواری پرقدمت مربوط به دوران هخامنشیان را کشف کنند.گفته می‌شود این دیوار ۲۰ کیلومتر طول دارد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،حمیدرضا کرمی، سرپرست هیأت بررسی و شناسایی باستان‌شناختی بخش مشهد مرغاب شهرستان خرمبید با اعلام این خبر گفت: دیوار هخامنشی به طول بیش از ۲۰ کیلومتر میان تنگه بلاغی و کوه‌های جنوبی سرپنیران، شناسایی نزدیک به ۳۰۰ گور دوران تاریخی در مناطق مورد مطالعه، شناسایی و مطالعه ساختارهای آبی دوران هخامنشی شامل چندین سد و نزدیک به ۸۰ کیلومتر کانال آبرسانی در منطقه تنگ حنا، دشت علفی قادرآباد، پاکوه پاسارگاد، سرپنیران و دشت کمین از موارد شناسایی شده در این طرح هستند.

وی افزود: علاوه بر «دشت کمین» و «دشت سرپنیران دشت مرغاب» نیز که در شهرستان خرمبید قرار دارد، ازنظر طبیعی و موقعیت جغرافیایی در پیوند با پاسارگاد است.

این باستان شناس با بیان این‌که این مناطق را می‌توان از مهمترین قسمت‌هایی دانست که به طور دائم در دوره‌های مختلف مورد توجه انسان‌ها بوده و در جریان فعالیت‌های پایگاه میراث جهانی پاسارگاد مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: با توجه به اهداف جامعی که در حوزه برنامه‌های باستان‌شناسی این پایگاه قرار گرفته، بررسی میدانی محدوده مورد نظر توسط گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با همکاری کارشناسان و متخصصان کارآزموده در حال انجام است.

به گفته او، در این پروژه که همه‌ی بخش‌های این منطقه را شامل می‌شود، تیم پژوهشی با بررسی جزییات آثار شناسایی شده و با هدف کلان که شامل مرجع مناسب برای فعالیت‌های پژوهشی مطالعاتی، دستیابی به بهترین روش حفاظتی از آثار با در نظر گرفتن موقعیت‌های خاص جغرافیایی، مسیرهای دسترسی و روش حفاظت از آنها است اقدام به بررسی، تحلیل و تکمیل مطالعات و تدوین و مستندنگاری آنها می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *