پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

با ۶ قلعه بزرگ ایران باستان آشنا شوید

کشور ما به واسطه تاریخ غنی و طویل خود دارای آثار باستانی گوناگون و بناهای متعدد با شاهکار های معماری است که قلعه ها نیز یکی از آنان به شمار می‌روند.

در اینجا شما را با ۶ قلعه مهم و بزرگ باستانی ایران آشنا می‌کنیم.

۱- ارگ کریم خان

ارگ کریم‌خان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر شیراز است که در مرکز شهر قرار دارد. این اثر از دوره زندیه به‌جا مانده و محل حکومت و زندگی کریم‌خان بوده است. ارگ کریم‌خان در طول زمان کاربری‌های مختلفی داشته است و در دوره پهلوی به زندان شهربانی تبدیل شد. معماری زیبای ارگ و اتفاقاتی که از سرگذرانده است جذابیت این مکان را برای گردشگران افزایش می‌دهد.

ارگ کریم خان-کاماپرس

۲- ضحاک

این قلعه زیبا در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. قلعه ضحاک بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت داشته و از قوم مادها و مانایی به‌جا مانده است. وجود رودخانه، دشت و قلعه در کنار هم در این منطقه توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کاربرد این قلعه برای محافظت از شهر بوده و قلعه مانند دژی محکم است. از آسیاب، آب‌انبار، مخزن‌های سنگ، حمام‌های قدیمی و چند اثر دیگر می‌توان به عنوان بخش‌های مختلف قلعه نام برد.

قلعه ضحاک-کاماپرس

۳- قلعه مارکو

این قلعه از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران به‌شمار می‌آید. قلعه مارکو در قرن سوم اسلامی ساخته شده است و چشم‌اندازی زیبا و سرسبزی دارد. از معماری با شکوه این بنا در حال حاضر تنها چهار حصار جانبی و برج‌های پشتیبانی آن باقی مانده است. برای رسیدن به قلعه مارکو باید حدودا ۳۱۱ پله را باید طی کنید اما دیدن منظره زیبای بالای پله‌ها ارزش طی کردن مسیر را دارد.

قلعه مارکو-کاماپرس

۴- قلعه رودخان

قلعه رودخان در روستای رودخان و در استان گیلان قرار دارد. این قلعه از دروان امپراتوری ساسانی پا برجاست و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های آجری ایران است. معماری مستحکم و شیب تندی که که حوالی قلعه وجود دارد باعث شده است در طول تاریخ هیچ دشمنی نتواند دژ را فتح کند. از جاهای دیدنی قلعه رودخان می‌توان به برج‌ها، شاه‌نشین و آب‌انبار اشاره کرد. بهترین زمان سفر به این قلعه بهار و تابستان است.

قلعه رودخان-کاماپرس

۵- قلعه فلک الافلاک

این قلعه در مرکز شهر استان لرستان قرار دارد. قلعه فلک ‌الافلاک در بازه‌های مخلف زمان محل استقرار پادشاهان حکومت‌های مختلف مانند ساسانیان، آل بویه، صفویان و قاجار بود. وجود حصاری ۱۲ برجی در اطراف قلعه به شکوه و عظمت بنا افزوده است. موزه قلعه فلک الافلاک تنها موزه مردم شناسی در استان لرستان به‌شمار می‌رود که بازدید از آنجا برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود.

۶- قلعه سب

این قلعه یکی از جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان است. قلعه متعلق به دروان اسلامی است اما قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. قلعه سب محل فرمانروایی حاکمان در دوره‌های مختلف است. این قلعه یکی از مرتفع‌ترین بناهای خشتی ایران به شمار می‌رود. از مکان‌های دیدنی اطراف قلعه می‌توان به مسجد جامع قدیمی شهر، گنبد حاج ثوب و مسجد ملا دینار اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *