چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

گزارش “دیلی صباح” از استقبال دلنشینِ ایرانی ها از فصل زمستان با شب‌نشینی، شعر پارسی و موسیقی

توریسم اینترنشنال؛ طولانی ترین شب سال که همان آخرین شب از فصل پاییز است، با یک جشن فرهنگی خاص و ویژه برای مردم ایران همراه می باشد. خانواده های ایرانی در این شب یکه “شب یلدا” نامیده می شود دور هم جمع می شوند و با شعر پارسی، موسیقی و میوه، به استقبال فصل زمستان می روند.

مردم ایران در جریان شب یلدا، به صورت سنتی دور کُرسی های قدیمی گردهم می آیند و اشعار حافظ را می‌خوانند. آن ها همچنین با شیرینی و میوه از خود پذیرایی می کنند. بزرگترِ خانواده، در جریان شب یلدا، اقدام به خواندن شعرهای زیبای “حافظ شیرازی” برای بقیه می کند. اقدامی که تا حد زیادی حامل پیام های اخلاقی و معنوی است.

میوه نیز بخشی جدایی ناپذیر از میهمانی شب یلدا است. “انار” مهمترین میوه شب یلدای ایرانی است. این میوه، نماد “تولد دوباره” و “احیا” است. هنوانه و سایر میوه هایی که در شب یلدا مورد استفاده قرار می گیرند نیز همگی نشان از رونق و باروری، روشنی و خوبی ها دارند.

طولانی ترین شب سال برای ایرانی ها، رویدادی پُر خاطره است. خانواده های ایرانی در این شب دور هم جمع می‌شوند و تا دیر وقت، به شادی و شب نشینی می پردازند. در این راستا، بسیاری به این نکته اشاره می کنند که برگزاری مراسم شب یلدا، یکی از قدیمی ترین آداب و سنن ایرانی بوده که حتی باید آن را جز قدیمی ترین ها در تاریخ جهان نیز دانست. شب یلدا، هم توسط ایرانی هایِ داخل و هم خارج از این کشور برگزاری می شود. سنت برگزاری شب یلدا در کشورهای دیگر منطقه نظیر افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است.

شب یلدا، شبِ تولد

شب یلدا که در اصل به معنای “شبِ تولد” است در فاصله روزهای ۲۱ تا ۲۲ دسامبر قرار می گیرد و قدمت آن به دوران قبل از ورود اسلام به ایران یعنی زمانیکه اکثریت ایرانی ها، پیرو آیین زرتشت بودند، برمی گردد.

شب یلدا نمادی از پایان فصل پاییز و آغاز فصل زمستان است. این شب همچنین نمادِ طولانی ترین شبِ سال در نیمکره شمالی زمین است. پس از عید نوروز، شب یلدا و مراسم همراه با آن، مهمترین رویداد فرهنگی سال برای مردم ایران است. فال حافظ که در شب یلدا گرفته می شود، به زعم بسیاری، یکی از جذاب ترین رویدادهایی است که در شب یلدا توسط مردم ایران انجام می شود. فالی که این اعتقاد وجود دارد که به نوعی، نشانی از سرنوشت افراد است. به طور کلی شب یلدا، شبی پُرماجرا و البته هیجان انگیز است.

شب یلدا جزئی از میراث فرهنگی کلِ بشریت است

ایران در سال های اخیر تلاش های زیادی کرده تا جشنواره شب یلدای خانواده های ایرانی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. امری که عملا یلدا را به میراثی جهانی تبدیل می کند که تمام بشریت باید از آن حراست کنند. در این راستا، ایران نخستین درخواست خود را در این رابطه، در ماه مارس سال ۲۰۱۵ تسلیم یونسکو کرد. درخواست ایران این نکته را مطرح می ساخت که یلدا به عنوان یکی از باستانی ترین جشنواره های ملی ایرانیان تلقی می شود و همدلی و محبتی که برگزاری مراسم شب یلدا با خود به همراه دارد، یکی از ویژگی‌های مهمی است که می تواند در خدمت بشریتِ امروز نیز باشد.

شاید جالب باشد که بدانید رنگ قرمز یک از تِم های اصلی شب یلدا است: انار قرمز، هندوانه قرمز، انگور قرمز و حتی برخی ایرانی ها، لباس های قرمز نیز در این مراسم می پوشند.

قرار است پیشنهاد ایران جهت ثبت شب یلدا در میراث فرهنگی ناملموس بشریت، در جریان نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که بناست در اواسط ماه ژوئن در روسیه برگزار شود، مورد بحث قرار گیرد.

برگزاری مراسم شب یلدا در ایران، در دو سال اخیر که جهان شاهد پاندمی ویروس کرونا بوده، تا حدی با فراز و نشیب همراه بوده و کاهش یافته است. دلیل اصلی این مساله نیز این است که برگزاری دورهمی ها می تواند به شیوع بیشتر ویروس کرونا و آلوده شدن افراد به این ویروس خطرناک ختم شود. در این راستا، مقام های حوزه بهداشت و درمان ایران نیز از مردم درخواست کرده اند تا جایِ ممکن از برگزاری مراسم شب یلدا خودداری کنند.

شناسایی نخستین مورد از ابتلا به سوی اومیکرونِ ویروس کرونا در ایران، تنها دو روز قبل از شب یلدا، احتمالا بر برگزاری مراسم مردم ایران در شب یلدا نیز اثرگذار خواهد بود. با این حال، برخی از مردم ایران تاکید دارند که با رعایت پروتکل های بهداشتی(تا جایِ ممکن)، مراسم شب یلدا را برگزار خواهند کرد.

 

*منبع: دیلی صباح

*ترجمه: توریسم اینترنشنال

 

3 دیدگاه برای “گزارش “دیلی صباح” از استقبال دلنشینِ ایرانی ها از فصل زمستان با شب‌نشینی، شعر پارسی و موسیقی

  1. سلام در قسمت دسته ها (ویژه) مطالب بسیار جالبی گذاشتید ممنون از سایت حرفه ای و کامل و پر محتواتون .خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *