ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

نصب تابلوی طولانی ترین میراث صنعتی جهان در بندر ترکمن

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ کشور، از نصب تابلوی طولانی‌ترین میراث صنعتی ثبت شده دنیا در یونسکو، خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ محسن اعتماد می گوید: راه آهن ایران و وزارت گردشگری از سنوات قبل پیگیر ثبت جهانی راه آهن کشور با قدمت ۹۰ ساله بودند.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ افزود: سال گذشته یونسکو هیئتی را به کشور اعزام کرد که در آن بازدید مفصلی از راه آهن بندرترکمن و بندر امیرآباد انجام شد.

وی بیان کرد: مستندات تهیه شده به این هیئت ارائه و مورد تایید یونسکو واقع شد.

اعتماد اضافه کرد: بازیدهای مختلف منجر به آن شد که در مرداد ماه امسال راه آهن کشور به عنوان اولین میراث صنعتی کشور و طولانی‌ترین میراث صنعتی دنیا با طول هزار و ۳۹۴ کیلومتر ثبت شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: همزمان با هفته حمل و نقل تابلویی برای یادمان این میراث جهانی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در پیشانی بندرترکمن از سمت ریل نصب و رونمایی شد.
وی افزود: راه آهن، اثر تاریخی بسیار برجسته است و با ثبت جهانی آن پروتکل های نگهداری از آن متمایز خواهد شد.

اعتماد عنوان کرد: ابنیه فنی، ساختمان ها و خود ریل مشمول ثبت جهانی بوده و حراست و قوانین نگهداری آن متفاوت است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ با بیان اینکه بندرترکمن به عنوان اولین مسیر این خط ثبت شده است، گفت: ثبت این اثر در یونسکو باعث می شود که سرمایه گذاری در زمینه گردشگری ریلی رونق گرفته و زمینه جذب توریست را فراهم خواهد کرد.

اعتماد بیان کرد: به اداره کل میراث فرهنگی پیشنهاد داده شد که در زمینه گردشگری ریلی و بازسازی ساختمان های راه آهن و تغییر کاربری آنها به موزه، رستوران، بازارهای سنتی و مانند آن ورود کرده تا زمینه جذب گردشگر فراهم شود.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *