پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
گیلان

گیلان میزبان مهر اصالت صنایع دستی

 گیلان، با اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان، میزبان برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع دستی می‌شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از احیای هنر منسوخ‌شده «دارایی بافی» در این استان خبر داد و اعلام کرد گیلان، میزبان برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع دستی می‌شود.

ولی جهانی اظهار داشت:ظرفیت‌های گیلان در بخش‌های مختلف گردشگری و فرهنگی ستودنی است و باید به تفکیک به آن پرداخته شود.

وی از میزبانی گیلان در برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع دستی خبر داد و افزود:در این برنامه ملی که هر یکسال در میان در کشور برگزار می‌شود، بر مبنای ضوابط و قوانین خاص خود، آثار تولید شده صنایع دستی داوری می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به ساز و کارهای شرکت در برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع دستی، اضافه کرد:اولویت اصلی شرکت در این رقابت ملی مهم، کاربردی بودن اثر، کیفیت بالا، رعایت اصول استاندارد تولید، بومی بودن و اصالت ملی است.

جهانی با بیان تصریح بر تمام تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی واجد شرایط می‌توانند در این رقابت ملی مهم شرکت کنند، گفت:هنر منسوخ‌شده «دارایی بافی» به‌زودی در گیلان احیا می‌شود.

وی با اشاره به سابقه هنرهای سنتی در تاریخ ایران افزود:«دارایی» پارچه‌ای ابریشمی با نقوش درهم هندسی است که در گذشته به‌دلیل وجود صنعت ابریشم در گیلان تولید می‌شد؛ اما در دهه‌های اخیر به‌دلیل افول این صنعت در گیلان، از بین رفت و اکنون این پارچه سنتی زیبا در استان یزد بافته و تولید می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با بیان اینکه نقش و رنگرزی از ویژگی خاص هنر دارایی است، اضافه کرد:این هنر زیبا را به این دلیل دارایی می‌خوانند که در گذشته تنها ثروتمندان توان خرید آن را داشتند و در قدیم جزئی از جهیزیه و سرمایه عروس و از وسایل ارزشمندش بود.

بیشتر بخوانید:

مثلث تاریخی گیلان باز هم اول شد

آشنایی با سوغات و صنایع دستی گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *