ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳
مازندران

تعیین حریم محوطه‌های باستانی اولویت میراث فرهنگی مازندران

با توجه به تعرض های مکرری که با ساخت و سازهای متعدد بر حریم محوطه‌های باستانی استان مازندران صورت می گیرد اداره میراث فرهنگی این استان بایستی توجهی ویژه به این امر داشته باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،مهدی عابدینی، معاون میراث‌ فرهنگی مازندران، از کاوش در دو محوطه تاریخی این استان به‌منظور تعیین حریم خبر داد و گفت:در مازندران، اولویت با تعیین حریم محوطه‌های باستانی است؛ چراکه حریم محوطه‌های باستانی این استان روزبه‌روز مورد تعرض قرار می‌گیرد و یک روز معطلی هم برای آن زیاد است.

عابدینی با بیان اینکه اولویت‌بندی کارهای پژوهشی و باستان‌شناسی بر مبنای بررسی و شناسایی آثار و تعیین حریم آن‌ها صورت گرفته، گفت:بودجه‌ای را که در این حوزه از قبل مصوب شده بود، برای تعیین حریم در نظر گرفتیم. به هر حال یک محوطه باستانی ممکن است پنج‌هزار سال قدمت داشته باشد و اگر یکی دو سال دیرتر کاوش شود مشکلی به وجود نمی‌آید؛ اما معطلی در تعیین حریم با توجه به ساخت‌وساز و ویلاسازی‌هایی که در مازندران اتفاق می‌افتد و حریم محوطه باستانی روزبه‌روز مورد تعرض قرار می‌گیرد، یک روز هم زیاد است.

او اضافه کرد:در حال حاضر مجوز تعیین حریم «تپه سمسکنده» آمده است و از این هفته کاوش‌های آن شروع می‌شود. محوطه «آفله‌ سی» نیز محوطه دیگری است که در حال کاوش برای تعیین حریم است. همچنین پرونده تعیین حریم تپه «کافر کتی» در بابلسر و یک تپه تاریخی در بهشهر را از سال گذشته آماده کردیم که جلسه شورای حریم تشکیل نشد و امسال منتظر تصویب آن‌ها هستیم.

عابدینی افزود:در طول سال هم قصد داریم چند محوطه مانند محوطه چشمه‌های باداب سورت را برای تعیین حریم کاوش کنیم. برنامه‌های کاوش باستان‌شناسی استان مازندران هم شامل آتشکده ارفع‌ده سوادکوه و محوطه تاریخی ولم در بهشهر است. یک بررسی باستان‌شناسی زیر آب در سواحل دریای خزر داریم که یک مرحله آن سال گذشته انجام شد و مرحله بعدی هم امسال انجام می‌شود. همچنین برنامه بررسی دخمه‌های «کافرکلی» جاده هراز را داریم.

معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین درباره وضعیت مرمت آثار تاریخی این استان گفت:اولویت‌ میراث فرهنگی مازندران در حوزه مرمت با پروژه‌های نیمه‌کاره است. با این حال بودجه‌ای به ما دادند که کفاف این پروژه‌های نیمه‌کاره را هم نمی‌دهد. بودجه ما در حوزه مرمت حدود دو میلیارد تومان است؛ البته وضعیت بقیه استان‌ها هم به همین شکل است و فقط یک استان بیش از نیمی از بودجه مرمتی کشور را دریافت کرده است.

عابدینی افزود:قلعه مارکوه در تنکابن، بقعه مشهدسرا در شهرستان بابل، عباس‌آباد در بهشهر، پل سفید در سوادکوه، غار اسپهبد خورشید و برج رِسکِت در ساری نمونه‌هایی از پروژه‌های مرمتی ما هستند.

معاون میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه هر سال حدود ۲۰ پرونده در حوزه غیرمنقول را به ثبت می‌رساندیم، ابراز داشت:تاکنون ۹۰ پرونده را برای ثبت آماده کرده‌ایم. پنجم و ششم خرداد ماه قرار است که مدیرکل ثبت وزارت‌خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اعضای شورای ثبت به استان بیاید تا نزدیک به ۹۰ پرونده ثبتی بررسی شود و آن‌ها را به نتیجه برسانیم. همچنین در حال رایزنی هستیم در اواخر شهریور همین پروژه را برای میراث‌ ناملموس داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

تلاش استانداران مازندران و لرستان برای احداث راه آهن بین دو استان

راهندازی طرح بزرگ طبیعت گردی در میانکاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *