ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

ایجاد خطوط ویژه تهرانگردی در تهران

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران از ایجاد مسیر های گردشگری ویژه برای تهران گردی خبر داد.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، گردشگری امروزه به عنوان یک صنعت محسوب می شود. صنعتی که اگر درست شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد می تواند در آینده جایگزین صنعت نفت شود. برخی از کشورها با علم به این موضوع اقداماتی در راستای ترویج و رونق گردشگری آغاز کرده اند که نمونه بارز شهر استانبول است که امروز این صنعت به منبع درآمد پایدار کشور ترکیه تبدیل شده است. سید احمد علوی در تایید این موضوع گفت: «برخلاف شهرهای دنیا که قدمت و تاریخ و جاذبه های گردشگری محدودی دارند، تهران از این حیث غنی است اما بی توجهی به صنعت گردشگری سبب شده تا از ظرفیت های این شهر در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده درست و اصولی نشود.»

او با بیان این که یکی از راه‌های جذب توریست ایجاد مسیرهای گردشگری است، تاکید کرد: «چرا که این امکان فراهم می‌شود تا در چنین مسیرهایی با انواع غذاهای بومی و محلی، آداب و رسوم، صنایع دستی و حتی انواع موسیقی و … شهرها و استان‌های ایران آشنا شوند. به همین دلیل ایجاد مسیرهای گردشگری در دنیا یک اولویت است و در تهران هم گام‌هایی در راستای تحقق این مهم برداشته شده اما نیازمند توسعه هستند.»

مسیرهای گردشگری موجود تهران به دلیل وجود برخی نواقص و کمبودها و مشکلات باید بهسازی و مسیرهای جدید هم احداث شوند. علوی با اشاره به این موضوع گفت: «خیابان‌ها، معابر و کوچه‌ها از دیرباز مهم ترین نقش را در پیکربندی شهرها داشته‌اند و کارکرد اصلی آنها عبور و مرور عابران و خودروسواران است. امروز شهرهای دچار تغییر و تحول شده‌اند و این امکان وجود دارد برای خیابان‌ها و معابر کارکردهای دیگری تعریف کرد. مانند اجرای ایده مسیر گردشگری یا خیابان خوراک و غذا که سبب افزایش فعالیت و سرزندگی در شهر، ارتقای مطلوبیت محور، افزایش تعاملات اجتماعی، افزایش امنیت و رونق اقتصادی و … می‌شود.»

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در ادامه علاوه بر تشریح برنامه های پیش بینی شده برای رونق صنعت گردشگری در تهران، ۵ پیشنهاد هم به مدیریت شهری ارائه داده است.

گذرهای گردشگری قدیمی تهران

  • گذرسیتیر:خاص ترین خیابان تهران است که دهه ۹۰ عرضه مواد غذایی در آن با فعالیت ۱۰ چرخ دستی آغاز و خیلی زود در میان شهروندان محبوب شد. اکنون در این خیابان ۳۸ دکه مواد غذایی وجود دارد که به تازگی هم شهرداری تهران برای ارائه خدمات مطلوب طرح ساماندهی آن را در دستور کار قرار داده است.
  • گذربابهمایون:این گذر در ضلع جنوبی میدان امام خمینی (ره) قرار گرفته که ۴۰ غرفه دارد. ۲۳ غرفه اغذیه فروشی، ۴ غرفه صنایع دستی و ۱۳ غرفه سوغاتی
  • گذرخیاباناجتماعی:این گذرگردشگری در خیابان بدرالزمان قریب منطقه ۹ ایجاد شده و دارای ۱۸ غرفه است. ۱۴ غرفه اغذیه فروشی، ۲ غرفه صنایع دستی و ۲ غرفه سوغاتی
  • گذربرکت (شاهد):این گذرگردشگری با ۲۹ غرفه در بلوار شاهد منطقه ۸ احداث شده که ۲۲ غرفه اغذیه فروشی، ۱ غرفه صنایع دستی، ۴ غرفه سوغاتی و ۲ غرفه عرصه محصولات فرهنگی دارد.

مسیرهای گردشگری جدید ایجاد شده (۱۴۰۲)

  • مسیر ۱۳۰۰ متری:این مسیر کوهپیمایی شماره ۲ است که شهروندان با تردد در آن می توانند از پروژه «بوم کلبه» اقامتگاه بوم گردی بوستان جنگلی سرخه حصار بازدید و استفاده کنند.
  • مسیر راگا:منطقه کوهستانی راگا در شهر ری قرار گرفته است که مسیر جدید کوهنوردی زیبا ایجاد شده تا کوهنوردان هنگام صعود به این قله شاهد تصاویر زیبایی از پوشش گیاهی و … باشند.

۶ گذر و مسیر گردشگری جدید احداث می شود

منطقه۳: گذرگردشگری اقدام، بوستان ملت

منطقه۱۱: گذر گردشگری میدان راه آهن، جنب بوستان مادر و کودک

منطقه۱۴: گذر گردشگری ده حقی، جنب دانشگاه آزاد اسلامی

منطقه۱۶: گذر گردشگری نیلوفر، بین بوستان‌های سردار جنگل و بهمن

منطقه۲۰: گذر گردشگری زائر، ضلع غربی حرم مطهرحضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

منطقه۲۲: گذر گردشگری فرهنگی ریحانه، جنب برج ریحانه متعلق به مجموعه هوافضای سپاه

اهم نواقص گذرهای گردشگری

  • وجود سازه و المان های ناهمگون و مغایر با بافت تاریخی معبر
  • فشردگی چیدمان غرف با تمرکز بر عرضه مواد غذایی
  • استاندارد نبودن کانکس های عرضه مواد غذایی و عدم مطابقت آنها با ضوابط بهداشتی و ایمنی
  • ایجاد معضلات ترافیکی به دلیل نبود فضای بارگیری و یا تخلیه و نشستن مراجعین و حضور آنها در خیابان
  • انتشار بو و دود ناشی از پخت و پز در محیط های اطراف و نارضایتی برخی نهادها و دستگاهها
  • عدم توجه به موضوعات دفع بهداشتی فاضلاب و انشعابات اساسی آب و برق

اهم اثرات بازطراحی گذرهای گردشگری

  1. رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به شکل دائمی در طیف متنوعی از مشاغل خدماتی و غیرخدماتی در شهر
  2. ایجاد و افزایش انگیزه سرمایه گذاری داخلی در سطح شهر وگسترش زمینه مشارکت اقتصادی و اجتماعی شهروندان
  3. احیاء و توسعه صنایع دستی، بومی و محلی از طریق رابطه متقابل گردشگر با تولید کننده بدون واسطه و مانع اقتصادی خاص
  4. ایجاد و ارتباط فرهنگی و قومی بیشتر، بین شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی
  5. افزایش حمایت از فرهنگ سنتی حاکم در شهر و حوزه پیرامون آن و به نمایش گذراندن هویت قومی، تجدید حیات هنرهای سنتی، جشن ها، گویش ها و..
  6. ایجاد، توسعه یا بازسازی و بهسازی اماکن و فضاهای تفریحی، گردشگاهی و احیاء اماکن و ابنیه تاریخی، مذهبی، فرهنگی و هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *