ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
سوگواره‌های محرم در استان یزد

آشنایی با سوگواره‌های محرم در استان یزد

آیین ها و مراسمات شهر یزد در ماه محرم یکی از جاذبه های گردشگری و توریسمی می باشد که امسال هم طبق سال های پیش برگزار خواهدشد و به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی یزد بیشتر به معرفی این آیین ها پرداخته خواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ مصطفی سپهری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به اهمیت تدوین رویدادهای تابستانی ۱۴۰۱ با عنوان سوگواره‌های حسینی در دو ماه محرم و صفر اظهار کرد: بسیاری از رویدادهای متنوع گردشگری مذهبی و معنوی یزد در ماه محرم اتفاق می‌افتد که بعضا در فهرست آثار ناملموس نیز به ثبت رسیده‌ است.

وی با بیان این‌که هر شهرستان در استان یزد رسم و رسوم مختص خود را در مناسبت‌های مختلف دارد، افزود: آئین‌های هر شهرستان در مناسبت‌های مختلف در حقیقت بیانگر فرهنگ هر منطقه است.

 معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در ادامه به مراسم شهرستان میبد به عنوان یکی از شهرستان‌هایی با تنوع مراسم های مذهبی اشاره کرد و گفت: شاه حسن و شاه حسین در سیدصدرالدین قنبر از اول عاشورا به صورت سنتی و زنجیروار با اشعار مختلف برگزار می‌شود.

سپهری مراسم نخل برداری رشید الدین محله فیروز آباد را یادآور شد و افزود: مراسم‌های دیگری شامل عزاداری حسینیه محله فیروز اباد، هیاتهای عزاداری شارستان، عزاداری محله خانقاه و نتی کجوش به ترتیب در محلات حسینیه بزرگ فیروز اباد، حسینیه سیدصدرالادین صنبر و محله خانقاه برگزار می شود.

وی تصریح کرد: مراسم عزاداری تاسوعا و نخل برداری روز آخر صفر نیز جزو این مراسمها به شمار میرود.

این مسئول در خصوص مراسم های شهرستان یزد نیز یادآور شد: مراسم نخل برداری در میدان امیرچقماق و شاه ابوالقاسم، مراسم عزاداری هیاتهای مذهبی در مسجد روضه محمدیه، مراسم شام غریبان امام حسین در میدان امیر چقماق و حسینیه بعثت، مراسم عزاداری هیاتهای مذهبی در مسجد ملااسماعیل، مراسم برپایی پوش امام حسین در مسجد جامع در هجدهم صفر و مراسم عزاداری هیاتهای مذهبی در مسجد جامع یزد ۲۰ صفر برگزار می شود.

وی تصریح کرد: جزئیات دقیقتر برگزاری این برنامه ها و همچنین دیگر برنامه های مربوط به ماه محرم نیز اطلاع رسانی می شود.

وی در خصوص مراسم های شهرستان ابرکوه تصریح کرد: مراسم ثبت ملی هشتم محرم ۱۵ مرداد ماه در حد فاصل میدان جانبازان تا میدان امام حسین (ع) با جزئیات برگزار میشود که جزئیات این برنامه شامل اجرای مراسم زنجیرزنی و طبالی و مراسم هشتم محرم است که رویدادی ثبت ملی شده به شمار میرود و با جمعیت ۱۰ هزار نفره زنجیرزنان برگزار می‌شود.

وی در خصوص رویدادهای اردکان تصریح کرد: مراسم گردانی یکی از مراسم های این استان است که هفتم مرداد ماه همزمان با شروع ماه محرم برگزار می شود مراسم پوش حسینیه چرخاب نیز نهم مرداد ماه با حضور مردم و عزاداران برگزار می شود.

این مسوول افزود: مراسم تاسوعا و عاشورای اردکان نیز به ترتیب در خیابان ابوالفضل و حسینیه کوشک نو شانزدهم و هفدهم مرداد ماه برگزار میشود.

وی با بیان این که یکی از مراسم‌های اردکان بنی اسد نام دارد تصریح کرد: این مراسم نوزدهم مرداد ماه برگزار می شود مراسم اربعین و مراسم روستای توت اردکان نیز به ترتیب در اردکان و روستای توت برپا می شود که تاریخ برگزاری این ۲ مراسم نیز به ترتیب ۲۵ شهریور و دوم تا ششم مهرماه امسال خواهد بود.

سپهری در خصوص مراسم‌های شهرستان اشکذر اظهار کرد: مراسم کاروان غم و عزاداری هیات های مذهبی به ترتیب در خیابان امام خمینی و حسینیه سفید توده برگزار می شود که شب اول محرم بعد از نماز شاهد برپا رویداد اول و شب چهارم میزبان اشکذر میزبان برگزاری مراسم عزاداری تا نیمه های شب است.

وی به عزاداری و نخل برداری و تعزیه‌ی این شهرستان در حسینیه سفید اشاره کرد و گفت: ظهر روز عاشورا این مراسم برگزار می شود و البته عصر تاسوعا نیز شاهد برگزاری مراسم حسینیه حاج سید اسماعیل در قالب تعزیه و عزاداری هستیم.

این مسئول به برگزاری مراسم شام غریبان در مسجد الرضا اشاره کرد و گفت: در اشکذر رویدادهای دیگری شامل خاکسپاری شهدای کربلا، تاسوعا، کاروان غم، کاروان غم، عزاداری هیات ها، نماز جماعت ظهر عاشورا، کاروان غم استقبال از محرم و عزاداری هیاتهای منوع جزو این برنامه‌هاست.

وی در خصوص مراسم های شهرستان بافق تصریح کرد: مراسم اتش زدن خیمه ها در میدان امام زاده، مراسم نخل برداری در صحن امام زاده عیدالله و حسینیه سفلی و حسینیه نظرکرده بافق برگزار می شود مراسم‌های دیگری نیز شامل مراسم هفت امام حسین (ع) در مسجد حضور ابوالفضل (ع) جاده بافق، ساخت و ساز ماکت‌ها از قبیل تخت یزید و تنور خولی و خیمه ها است.

سرپرست معاونت گردشگری یزد با بیان این‌که بخش قابل توجهی از گردشگری معنوی و مذهبی استان مربوط به آیین ها و سنن عزاداری محرم است گفت: رویدادهایی تابستانی در خصوص سوگواره های ایام محرم و صفر را تعریف کردیم. و حرمین امام حسین و حضرت ابوالفضل و غیره نیز در بلوار وحشی بافقی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید:

املاک وقفی در بافت تاریخی یزد تعیین تکلیف می شوند

ممنوعیت صدور مجوز راه اندازی سفره خانه در بافت تاریخی یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *