ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳
قلعه فلک الافلاک

اجرای طرح ایمن‌سازی برق قلعه فلک‌الافلاک

در ادامه روند کار طرح ایمن‌سازی برق قلعه فلک‌الافلاک الزام به جابه جایی آجرهای این قلعه برای توکار کردن سیم کشی با نظارت و بدون آسیب انجام خواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ چندی است که تصاویری از تخریب دیوارهای تاریخی دژ شاپور خواست (قلعه فلک الافلاک) به بهانه عبور لوله در فضای مجازی منتشر شده است. گفته می‌شود این اتفاق به دور از چشم کارشناسان و اهل فن و در فضایی کاملا سربسته انجام گرفته و تمام دیوارها و کف فضای داخلی موزه با دستگاه کمپرسور مورد حفاری و کند و کاو قرار داده‌ شده که فاجعه‌ای جبران ناپذیر است.

امین قاسمی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان) در این خصوص به ایلنا گفت: از زمانی که ادیسون برق را اختراع کرد و از زمانی که این اختراع به استان لرستان رسید هر کس که از راه رسیده بود، سیم کشی انجام داده بود و سیم‌ها را روی دیوار و سقف این مجموعه رها کرده بود. بر این اساس احتمال اتصال برق و آتش سوزی افزایش یافته بود و این خطر مجموعه قلعه فلک الافلاک را تهدید می‌کرد. از این رو در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بر آن شدیم با حضور مشاور و انجام مطالعات اولیه، طرحی را به منظور ساماندهی این سیم‌کشی‌ها انجام دهیم. طرح ایمن‌سازی برق قلعه مورد تایید دفتر فنی اداره کل امور موزه‌ها نیز قرار گرفته بود تا جلوی اتصالی و آتش سوزی گرفته شود.

او ادامه داد: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ فازهای اول و دوم این طرح در حد بودجه و اعتباراتی که در اختیار داشتیم انجام شد و به همین ترتیب، گالری اول، گالری دوم و… پیش رفت. امسال نیز فاز سوم را در پیش گرفتیم اما گویا عده‌ای بر آن شدند تا این طرح را مورد نقد قرار دهند درحالی که طرح فنی است و زیر نظر مشاور پیش رفته و کاملا قانونی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با تاکید برآنکه آجرها با سنگ فرز از جای خود خارج شده‌اند و بعد از اتمام کار نیز در جای خود نهاده شده‌اند، گفت: از کمپرس و حفاری خبری نیست بلکه از مینی‌فرز برای خالی کردن اطراف سنگ استفاده شده است.

قاسمی درخصوص دخل و تصرفات صورت گرفته در قلعه فلک الافلاک و مشکلات احتمالی که می‌تواند مانع ثبت جهانی این مجموعه شود، گفت: این مسائل مانع ثبت جهانی نخواهد شد چراکه موارد بر اساس اصول پیش رفته است. سیستم‌های الکترونیکی و دوربین‌های مدار بسته ما همه روکار بود و امکان قطع کردن و دستکاری آن وجود داشت. اکنون تمام این امور داخل کار هستند و دسترسی به آن‌ها برای غیره دشوار خواهد بود. ما درصدد حفاظت از مجموعه هستیم.

به گفته او، تاکنون سیم کشی‌های حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قلعه فلک الافلاک داخل کار شده است و اگر بودجه و اعتبارات موجود جوابگو باشد این کار امسال تمام خواهد شد و اگر بودجه کافی نباشد، به فازهای ۴ و ۵ نیز خواهد رسید و کارها در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

برگزاری شب فرهنگی لرستان در برج میلاد

کشف اشیا تاریخی از خانه ای در کوهدشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *