ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

احیای مسجد جامع حجرات در ارومیه

مسجد جامع حجرات ارومیه بازسازی و احیا می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: حجرات مسجد جامع ارومیه مطابق اسناد قدیمی بازسازی و احیا می‌شود.

جلیل جباری با بیان اینکه مرمت مسجد جامع ارومیه جزو طرح‌های ملی به شمار می‌رود، افزود: دومین فصل فعالیت‌های عمرانی برای احیای حجرات ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه در سال جاری آغاز شده و پس از احیای حجرات ضلع شرقی اقدامات لازم برای احیای حجرات مسجد در بخش مورد نظر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه بازسازی حجرات پیرامون حیاط پیگیری و در اولویت کاری اداره کل خواهد بود، ادامه داد: مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از مساجد تاریخی دوره اسلامی با محراب گچ‌بری و منحصربه‌فرد که به عنوان قدیمی ترین محراب دوره ایلخانی بوده و مرمت و احیای این بنای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در سال‌های گذشته پروژه‌های مهمی مانند احیای مسجد جامع ارومیه، ساخت مجتمع فرهنگی-تاریخی شمس تبریزی خوی، مرمت کاخ سردار ماکو، احیای بناهای تاریخی اراضی لشکر ۶۴ ارومیه و … اجرایی شده و در سال جاری نیز اجرای این طرح‌ها ادامه خواهد داشت.

صادرات بیش از ۹ میلیون دلاری صنایع دستی آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی همچنین در خصوص وضعیت صنایع دستی استان گفت: در سال گذشته ۹ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۱۵۵ دلار انواع صنایع دستی در قالب، محصولات چرمی، صنایع چوبی فرش به کشورهای مختلف با هدف معرفی صنایع دستی استان و ایجاد بازار فروش صادرات شده است.

جباری با اشاره به صدور ۶۹۱ فقره مجوز صنایع دستی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۱۴۱ فرصت شغلی از محل صدور مجوزهای سه گانه صنایع دستی و مشاغل خانگی در استان ایجاد شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: همچنین در سال گذشته ۴۳۱ مورد تسهیلات به میزان ۱۲۳ هزار و ۳۶۰ میلیون ریال به صنعتگران استان پرداخت شده است.

جباری به نقش تأثیرگذار آموزش در ایجاد بازار کار و رونق فعالیت اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۸۸۶ نفر در دوره آموزش عمومی کوتاه مدت، ۱۳۰ نفر نیز از آموزش‌های تخصصی ویژه شاغلین صنایع دستی بهره مند شدند.

وی اظهار کرد: راه اندازی خانه خلاق صنایع دستی، شرکت در نمایشگاه مجازی صنایع دستی و جشنواره فجر اصفهان و مستند سازی و ثبت آثار فاخر از دیگر اقدامات این معاونت در استان طی سال گذشته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *