ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

افزایش ۶ برابری صادرات صنایع دستی استان گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت که صادرات صنایع دستی این استان از ۱.۷ میلیون دلار در سال گذشته به ۹.۶ میلیون دلار رسیده که این مساله حاکی از افزایش ۶ برابری است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ ولی جهانی با بیان اینکه هر آنچه که فرهنگ و عوامل فرهنگی در ساختار آن مؤثر هستند میراث فرهنگی است اظهار داشت: محافظت از میراث باارزش فرهنگی چه در سطوح خاص و چه در سطوح همگانی نیاز به دانش و آگاهی‌افزایی‌ دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: ایران سرزمینی است با فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های گوناگون و گیلان نیز بی‌هیچ گزافه‌ای به عنوان یکی از کهن‌ترین زیستگاه‌های تمدن بشری دارای منابع ارزشمند هویتی و فرهنگی می‌باشد.

وی گفت: حال پرسش این است که ما نسبت به داشته‌های فرهنگی خود  چقدر آگاه بوده و برای حفاظت از این مواریث فرهنگی چه کردیم؟ آیا همان‌‌طور که گذشتگان این آثار را به ما انتقال دادند ما هم توانسته‌ایم نقش خود را به درستی ایفا کرده و امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم؟

جهانی هویت‌سازی و توجه به فرهنگ بومی را یکی از راهکارهای حفاظت از میراث فرهنگی خواند و افزود: حفظ آداب و رسوم و فرهنگ بومی‌ محلی در مقاصد گردشگری ضرورت دارد که این مهم مستلزم شناسایی، مستندسازی، آگاه‌سازی، آموزش و ترویج میراث منطقه است.

وی با تأکید بر حمایت از جامعه محلی و نهادینه شدن فرهنگ صیانت در جامعه محلی گفت: یکی از سیاست‌های در حال اجرا توسط اداره‌کل تدوین پرونده‌های ثبتی و مستندنگاری است که برای حفاظت، نگهداری و انتقال آن‌ها به آیندگان باید به شکل دقیق انجام گیرد.

جهانی خاطرنشان کرد: پس از ثبت یک اثر در فهرست میراث ملی کشور، ضرورت دارد همه ساله نسبت به برگزاری جشنواره‌های استانی و محلی در پیوند با احیا و زنده نگه داشتن آئین، سنت یا مهارت پخت سنتی یک نوع خوراک در گستره محلی، روستا، شهر یا شهرستان اقدام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: این مقوله همت و تلاش مضاعف تشکل‌های مردم نهاد و فعال در این حوزه‌ها را نسبت به معرفی و شناسایی این دسته از آثار و مواریث ارزشمند معنوی که محصول تجارب گرانبها و ارزش‌گذاری گذشتگان است را می‌طلبد.

وی با اشاره به اهمیت نقش جامعه محلی در صیانت از میراث فرهنگی اذعان داشت: توجه و مشارکت جامعه محلی در کلیه فرایند برنامه‌ریزی توسعه یک مقصد نباید نادیده گرفته شود زیرا در واقع نقش‌آفرینان اصلی حفاظت و حراست از میراث فرهنگی جامعه محلی هستند.

جهانی با تأکید بر لزوم تداوم فعالیت‌های ثبتی میراث فرهنگی در استان تصریح کرد: امید است در سایه تلاش و همدلی کلیه دغدغه‌مندان این حوزه، شاهد تداوم این روند و کسب موفقیت‌های بیشتر در ادامه مسیر فعالیت‌های ثبتی استان گیلان در سال‌های آینده باشیم.

وی به مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه صنایع دستی میراث اشاره کرد و اظهار داشت: ثبت روستای قاسم‌آباد رودسر با عنوان روستای جهانی صنایع‌دستی و ثبت ۴ روستا اعم از شالما ماسال به‌عنوان روستای ملی چوب‌تراشی از جمله اقدامات ثبتی در این حوزه است.

جهانی افزود: از دیگر ثبت‌ها ثبت ملی روستای عنبران آستارا با عنوان روستای ملی گلیم‌بافی، روستای ارده رضوانشهر با عنوان روستای ملی شالبافی، روستای جیرده شفت با عنوان روستای ملی سفال سنتی  و شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی با محوریت رشتی‌دوزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از افزایش حدود ۶ برابری صادرات صنایع‌دستی از ۱.۷ میلیون دلار به ۹.۶ میلیون دلار در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی از جمله اقدامات میراث‌فرهنگی در این عرصه است.

وی با بیان اینکه برای توسعه و حمایت از این حوزه کارگاه‌های آموزشی عمومی و آموزش برای شاغلان صنایع‌دستی در ۱۶ شهرستان استان برگزار شد ابراز داشت: همچنین برنامه‌ریزی ایجاد خانه خلاقیت صنایع‌دستی در روستاهای جهانی و ملی صنایع‌دستی از دیگر اقدامات است.

جهانی با اشاره به ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی با محوریت صنایع‌دستی و با مشارکت معاونت گردشگری میراث‌ فرهنگی بیان کرد: همچنین اداره‌کل میراث فرهنگی اقدام به برگزاری موزه‌های تخصصی صنایع‌دستی با مشارکت معاونت میراث فرهنگی کرده است.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *