س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال گیلان

امضای تفاهمنامه همکاری میان اداره کل محیط زیست و میراث فرهنگی استان گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از امضای تفاهمنامه همکاری میان میراث فرهنگی و اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ سرپرست اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست گیلان در این مراسم با اشاره به ورود میلیونی گردشگر به گیلان در ایام تعطیلات، اقامتگاه‌های بوم گردی استان را یکی از مقاصد اقامت گردشگران در مناطق مختلف گیلان عنوان کرد و گفت: اجرای طرح تفکیک از مبدا و توجه به شاخص‌های محیط زیستی از الزاماتی ست که باید در این اقامتگاه‌ها مد نظر قرار گیرد و این تفاهم نامه می‌تواند روند تحقق اهداف پیش بینی شده در مدیریت پسماند را در حوزه‌ی گردشگری تسریع نماید.
رضا زمانی همچنین توسعه‌ی همکاری‌های بین دو دستگاه را برای رفع مشکلات موجود در حوزه‌ی طبیعت گردی و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع زیستی و طبیعی را از دیگر اهداف تفاهم نامه‌ی همکاری اداره‌های کل حفاظت محیط زیست با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد و افزود: تقویت همکاری‌های دو جانبه در خصوص حفظ و ثبت مواریث طبیعی، تاریخی و مناطق چهارگانه‌ی محیط زیستی و کاهش آسیب‌های مرتبط با آن و توسعه‌ی آموزش‌های همگانی از جمله اهداف پیش بینی شده در این تفاهم نامه‌ی مشترک است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی گیلان را در استان ۱۳۴ واحد اعلام کرد و گفت: این واحد‌ها حدود ۴ هزار نفر ظرفیت جذب گردشگری دارد و اجرای طرح تفکیک از مبدا و فرهنگ سازی در خصوص کاهش تولید پسماند در این واحد‌ها می‌تواند به روند مدیریت بهینه‌ی زباله‌ها در گیلان کمک کند.
دکتر، ولی جهانی همچنین طرح حفاظت از میراث طبیعی گیلان را از دیگر مزایای همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی با محیط زیست گیلان عنوان کرد و افزود: علاوه بر شناسایی و ساماندهی میراث طبیعی استان می‌توان زمینه‌ی ثبت این آثار طبیعی را در فهرست آثار ملی مهیا کرد.
امضاء تفاهم نامه‌ی مشترک اداره‌های کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در قالب برگزاری یک همایش تخصصی به نام مدیریت پسماند زباله در اقامتگاه‌های بوم گردی گیلان در محل موزه‌ی میراث روستایی رشت عملی شد.
در این همایش همچنین سه کارشناس و صاحب نظر حوزه‌ی گردشگری روستایی، فعال محیط زیست و آشنا با شیوه‌های نوین مدیریت پسماند دیدگاه‌های خود را به حاظران که مدیران واحد‌های اقامتگاه‌های بوم گردی گیلان بودند ارایه کرده و شیوه‌ی مدیریت پسماند‌های خانگی را در قالب تلاش برای کاهش تولید سرانه، اجرای طرح تفکیک از مبدا و نحوه‌ی پاکسازی محیط طبیعی از زباله‌های حوزه‌ی گردشگری تشریح کردند.

بیشتر بخوانید:

گردشگری بی‌ضابطه و بدون قانون از چالش های مهم محیط زیستی

کدام ایالت‌ها در آمریکا بیشتر از سایرین دوستدار محیط زیست و طبیعت هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *