ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

به روز رسانی طرح جامع مسجد شیخ صفی الدین در اردبیل

طرح جامع مسجد جامع شیخ صفی الدین اردبیلی به منظور توسعه و رونق اقتصاد گردشگری و گسترش گردشگری مذهبی در استان اردبیل بار دیگر به روز رسانی می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل گفت: به‌منظور توسعه و رونق اقتصاد گردشگری، طرح جامع مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با رعایت تمام جوانب معماری و تاریخی باید به‌روزرسانی شود.

سید کمال‌الدین میرجعفریان ۲۲ آذر در بازدید از مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار کرد: با به‌روزرسانی طرح جامع این مجموعه هرگونه موانع و نقطه‌نظرات مدیریت شهری به‌صورت فرابخشی لحاظ می‌شود و باید در فرجه زمانی مشخص این طرح به‌روزرسانی و عملیاتی شود.

وی الگوبرداری از طرح‌های مشابه در سایر نقاط کشور را در بهره‌برداری بهتر از محدوده بقعه شیخ صفی‌الدین مهم ارزیابی کرد و افزود: باید با یک کار کارشناسی موضوع‌های مدیریت شهری، ترافیکی و طرح جامع را با همدیگر تطبیق داده و برای کاهش ترافیک مرکز شهر برنامه مدون و طولانی‌مدت ارائه دهیم.

میر جعفریان ماندگاری بیشتر گردشگر در شهر را از مصداق بارز رونق اقتصاد گردشگری بر شمرد و گفت: با وجود مواهب الهی در استان اردبیل سایر بخش‌ها در سایه توسعه گردشگری و سایت‌های تاریخی رونق می‌گیرد و ماندگاری بیشتر مسافر سبب تولید ثروت بیشتر خواهد بود.

وی ایجاد تنوع تفریحی و خدمات‌رسانی سنتی با حفظ رعایت اصول معماری تاریخی و اسلامی را ضروری بر شمرد و بیان کرد: ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌تواند مجموعه شیخ صفی‌الدین را به یک محور توسعه اقتصادی تبدیل کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم باید بین دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد تا طرح جامع شیخ صفی‌الدین به نحو مطلوب اجرا شود.

وی تصریح کرد: اطراف مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نباید محل تردد خودرو باشد بلکه بازگشایی‌ها به‌صورت پیاده‌راه طراحی شود و محل ورود و خروجی برای ماندگاری مسافران از جذابیت بالایی برخوردار بوده و به‌صورت رواق ایجاد شود.

این مسئول ادامه داد: برای اجرای چنین طرح‌های بزرگ باید با افق بلندمدت و با رعایت جوانب کار تصمیم‌گیری شود و در محیط این مجموعه ارزشمند باید ضمن حفظ آثار تاریخی و بناهای سنتی در راستای جذب توریست برنامه داشته باشیم. میر جعفریان با بیان اینکه خدمات صادقانه را تاریخ قضاوت خواهد کرد گفت: برای طرح‌های ماندگار و صیانت از آثار ملی آیندگان به نیکی یاد خواهند کرد برای این منظور برای مباحث تاریخی و گردشگری طرح‌های راهبردی تعریف شود.

او افزود: برای اجرای چنین طرح‌های ماندگار مجری اصلی میراث‌فرهنگی است و سایر دستگاه‌ها هم می‌توانند کمک کنند و طرح‌ها باید طوری اجرا شوند که علی‌رغم اصلاح ساختار اصلی لطمه‌ای به ارزش و قدمت تاریخی وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *