ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳
شورای عالی زیارت

تشکیل اولین شورای عالی زیارت در استان فارس

تشکیل شورای عالی زیارت و گردشگری مذهبی در استان فارس در راستای تحقق شعار سومین حرم اهل بیت(ع) انجام شد و در این جلسه اقدامات در خصوص توسعه گردشگری مذهبی در این استان بررسی گردید.

به گزارش توریسم اینترنشنال، محمد فرخ زاده در جلسه کارگروه ملی زیارت با اشاره به دستور کار اول این جلسه مبنی بر احداث زائرسرا‌های ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد، این موضوع را مورد تاکید رهبر معظم انقلاب دانست.

او گفت: ایجاد زائر سر‌های ارزان قیمت به هیچ عنوان به معنای ارائه خدمات با کیفیت پایین نیست بلکه باید در این زائرسرا‌ها معادل هتل‌ها خدمات ارائه و هزینه مورد نیاز به روش‌های دیگر تامین شود.

فرخ‌زاده از شهرداری شیراز خواست مشخص کند که چه تعداد پروانه برای ایجاد یا مرمت تاسیسات اقامتی و خصوصاً زائرسرا‌ها در محدوده اطراف حرم، بافت تاریخی در سه سال آینده در مناطق منتهی به خرم‌های مطهر صادر خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: باید فضای امن و آرام برای بازگشت افراد به بافت تاریخی انجام شود.

فرخ زاده از سازمان سرمایه گذاری شهرداری خواست برای رونق هرچه بیشتر فضای سرمایه گذاری در سطح ملی و رونق زیارت با تمام وزارت خانه‌ها مکاتبه کرده و اعلام کنند که شیراز آمادگی دارد برای این نهاد‌ها در بافت تاریخی و پیرامون آن فضای ساخت تأسیسات اقامتی را تسهیل کند.

او می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی، حرم‌های مطهر و شهرداری شیراز تا جلسه آینده گزارشی از زمین‌های تحت تملک خود ارائه دهند.

در این جلسه مقرر شد در کمیسیون ماده پنج توسعه بافت ۵۷ هکتاری به ۳۸۰ هکتار بررسی و تصویب شود و این ۳۸۰ هکتار به عنوان بافت اطراف حرم برای تخصیص بهتر خدمات و تسهیلات از منابع ملی و استانی مصوب شود.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس بر لزوم مشخص شدن شرایط فعلی از دفتر گردشگری استانداری خواست تمام مراکز اقامتی خصوصی و دولتی و نیمه خصوصی در محدوده بافت تاریخی را شناسایی و میزان ظرفیت اقامتی را تخمین و در جلسه آینده اعلام کنند.

او گفت: ممکن است با ظرفیت فعلی نیاز به احداث اماکن جدیدی نباشد و بشود با ساماندهی این مراکز هدف اقامت و اسکان زائرین را محقق کرد.

به اعتقاد معاون استاندار فارس برای ارائه خدمات مطلوب به زائرین و مجاورین عوامل متعددی همچون راه‌های دسترسی، تاسیسات اقامتی، رویداد‌های معنوی، بهسازی بافت‌های اطراف، زنده نگهداری بافتها، تسهیلات مناسب، تخفیف‌ها و معافیت ها، آموزش، پاکسازی ناهنجاری‌های اجتماعی و… وجود دارد که بایستی به آن پرداخته شود.

فرخ زاده می‌گوید: بایستی فضای سرمایه گذاری و حضور خیرین در بافت و اطراف حرم آماده کنیم و ضمن تشکر از مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص مصوبه حذف و تخفیف عوارض در اطراف حرم لازم است فرماندار محترم شهرستان شیراز پیگیری‌های لازم را به انجام رسانند.

معاون استاندار فارس در خصوص دستور کار دوم کارگروه زیارت مبنی بر احیا و بهسازی طرح محدوده حرم نیز از راه و شهرسازی خواست ضمن پیگیری تصویب طرح با رعایت تمامی ضوابط و استاندارد‌ها و در نظر گرفتن منافع ساکنین، پیش بینی منابع و زمانبندی اجرا را نهایی کنند.

او گفت: سازمان میراث فرهنگی طرح مرمت بافت اطراف حرم را آماده کند. همچنین اوقاف نیز ظرفیت‌های مراکز دینی و مذهبی متعدد در این محدوده را احصا و برنامه یه ساله خود را در جلسه آینده اعلام کند.

پاکسازی اطراف حرم از معتادان پر خطر و متجاهر و جمع آوری مراکز دی آی سی و همچنین بالا بردن ضریب امنیتی برای حفظ جان و مال ساکنین از دیگر اقدامات ضروری بود که فرخ زاده بر لزوم انجام آن تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس همچنین با اشاره به دهه کرامت و اهمیت برگزاری با شکوه این دهه در استان فارس گفت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند تا شاهد ایجاد فضا‌های مناسب با رنگ و بوی دهه کرامت در شهر‌های استان فارس باشیم.

بیشتر بخوانید:

پرداخت تسهیلات به مجموعه های گردشگری در استان فارس

پروژه گردشگری شش پیر استان فارس کلید خورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *