ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

ثبت اثر طبیعی “کال سردر” خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی گفت: اثر طبیعی “کال سردر” که در شهرستان طبسِ استان خراسان جنوبی واقع شده، در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ زهرا رضایی ملکوتی، امروز شنبه ۱۶ بهمن به رسانه‌های گروهی گفت: مجموعه طبیعی و تاریخی کال (دره) سردر در ۲۵ کیلومتری شرق طبس و در دل رشته‌کوه شتری قرار دارد.

وی افزود: کال سردر در دو قسمت، یکی منطقه کوهستانی (رشته‌کوه شتری) و دیگری دشت طبس پدید آمده است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: باتوجه به وجود سنگ‌های مختلف در این منطقه  شامل سنگ‌آهک، دولومیت، شیل، مارن، ماسه سنگ، کنگلومرا، نهشته‌های آبرفتی و … توپوگرافی منطقه، سیمای بسیار واضحی بصورت کوهستان‌های مرتفع، تپه ماهور، دشت و دره‌های عمیق را پدید آورده است.

رضایی ملکوتی گفت: کال سردر از دامنه‌های مرکزی رشته‌کوه شتری از کوهی به نام اژدر کوه و چشمه قنبر شروع شده و در طی مسیر توسط شاخه‌های فرعی و متعددی تغذیه می‌شود و رودخانه دائمی سردر در بستر این دره جریان دارد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: طول این رودخانه از محل چشمه قنبر تا دشت طبس (جایی که دره خاتمه پیدا می‌کند) ۲۸ کیلومتر است که از این مسافت، ۱۶ کیلومتر آن در رسوبات آبرفتی است.

وی گفت: ارتفاع دیواره‌های کال سردر در بخش‌های کوهستانی حدود ۱۵۰ متر و در نهشته‌های آبرفتی ۴۵ تا ۵۰ متر است.

وی گفت: به دلیل ساخت سد نهرین در پایین دست روستای مهربانی، آب رودخانه به سد نهرین منتقل شده و از این سد، به طبس منتقل می‌شود و این رودخانه سرمنشاء اصلی حیات برای شهر طبس است و جریان اصلی آب باغ گلشن نیز از رودخانه کال سردر تأمین می‌شود.

رضایی ملکوتی افزود: از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی این دره می‌توان به دستکندها و چشمه آبگرم مرتضی علی، آبشار و چشمه‌های زیبا و تاق زیبای شاه‌عباسی با قدمت دوران صفویه اشاره کرد؛ قدمت این پدیده زیبای زمین‌شناسی مربوط به دوره کواترنری (۲.۵ میلیون سال قبل تا عهد حاضر) است

ثبت شاه توت کهنسال زیرکوه در فهرست میراث ملی

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در مجاورت آسیاب قدیمی روستای افین، شاه توت کهنسالی قرار دارد که با چشم اندازی منحصر به فرد از فاصله دور خودنمایی می‌کند؛ اکنون شاه توت کهنسال روستای افین شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

رضایی ملکوتی افزود: این درخت از فاصله ۸۰ سانتی متری سطح زمین به شاخه‌های متعدد تقسیم شده و شاخه‌ای از سمت شرق به زیر خاک فرو رفته و به صورت درختی مستقل سر از خاک برداشته که یکی از زیبایی‌های این درخت است محیط تنه ۵.۸۰ متر بوده و ارتفاع درخت ۷ متر است؛ تنه دارای گره‌ها و پیچ خوردگی‌های زیادی بوده و آثاری از شکستگی و بریدگی در تنه مشاهده می‌شود؛ سن این درخت زیبا و منحصر به فرد ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال است.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *