پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

ثبت ملی ۴ خوراک محلی استان زنجان

غذای محلی عشایری اریکلی پیزو ایجرود، حلوای اوماج گلابر ایجرود، خوراک قویماق زنجان و نان محلی زیتون طارم به همراه یک بازی سنتی ویژه این استان با نام  (بادام بازی) ابهر و تحت عنوان آثار ناملموس میراث فرهنگی این استان ثبت ملی شدند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت:« ۵ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد».

به‌گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند اظهار کرد: جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد که استان زنجان به دفاع از ۵ پرونده میراث ناملموس پرداخت.

وی یادآور شد: خوشبختانه توانستیم این ۵ اثر واجد شرایط شامل بازی آرقه‌ارقه (بادام بازی) ابهر، غذای محلی عشایری اریکلی پیزو ایجرود، حلوای اوماج گلابر ایجرود، خوراک قویماق زنجان و نان محلی زیتون طارم را ثبت ملی کنیم.

این مسئول ادامه داد: امید است در راستای حفظ و احیای آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی استان زنجان و معرفی هر چه‌ بهتر این آثار با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی، اقدامات و کارهای ارزنده‌ای انجام دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: تاکنون مجموع آثار ثبتی این استان به عدد ۹۰۴ اثر رسیده که شامل ۷۸۵ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۳۹ اثر در فهرست میراث منقول، ۶۱ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر در فهرست میراث جهانی است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *