ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

دریاچه تمی در دزفول ثبت ملی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از ثبت ملی دریاچه تمی دزفول که به بهشت گمشذه این شهر معروف است خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ عباس چراغ چشم گفت: ثبت دریاچه تمی معروف به بهشت گمشده در آثار واجد ارزش ملی در کنار آثار منقول و غیر منقولی که طی ماه گذشته تاکنون به ثبت ملی رسیده اند نشان از داشته‌های غنی دزفول و همت جمعی از کارشناسان شهرستان، استان خوزستان و انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در معرفی این داشته‌های فرهنگی است.

وی افزود: در ۱۲ بهمن ماه و به دنبال دعوت اداره کل ثبت و حریم‌های وزارتخانه میراث فرهنگی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، پرونده اثر میراث طبیعی دزفول که با کمک فعالان و انجمن‌های دوستدار محیط زیست و هیئت‌های کوهنوردی در سال ۱۳۹۹ تدوین و نهایی شده بود، با نظر موافق بیشتر اعضای شورا جزو آثار واجد ارزش ملی شناخته شد و به ثبت ملی رسید.

به گفته چراغ چشم؛ این اثر در بخش شهیون با عنوان دریاچه تمی با منظره و طبیعت زیبا در منطقه‌ای کوهستانی در مرز استان‌های خوزستان، چهار محال و بختیاری و در جنوب رشته کوه‌های اشترانکوه و قالی کوه قرار دارد و تمی به مکانی صاف و هموار که در جایی بلند قرار گرفته گفته می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: سازمان نقشه‌برداری کشور و نیز سایت رسمی تقسیمات کشوری موقعیت این دریاچه را در شهرستان دزفول، دهستان دره‌کاید، بخش شهیون در شمال غرب استان خوزستان می‌داند.

این مقام مسئول ادامه داد: این اثر در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور ثبت و از این تاریخ این اثر از لحاظ حفاظتی به عنوان یک اثر طبیعی فاخر و ارزشمند ملی تحت نظارت و همکاری میراث فرهگی و با حفاظت سازمان محیط زیست کشور قرار خواهد گرفت.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *