پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

شادترین گورستان جهان را بشناسید

در نگاه اول گورستان مکانی یادآور جدایی، غم و اندوه است، ولی برخی گورستان‌ها مانند گورستان ساپانتا در رومانی خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، شاید عجیب به نظر برسد، ولی تعدادی از گورستان‌‌‌ها به‌دلیل ویژگی‌های خاص در فهرست مکان‌های مورد علاقه گردشگران قرار دارند. یکی از عجیب ترین این گورستان ها در روستایی از رومانی ساخته شده است.

شادترین گورستان در جهان

اهالی روستای ساپانتا در رومانی با لحنی طنزآمیز به استقبال مردگان می‌روند. این موضوع از نقاشی‌های رنگارنگ در قبرستان محلی‌شان و نیز نوشته‌ها و اشعار طنزی که روی سنگ قبر مردگان وجود دارد، مشخص است.

برخلاف سایر گورستان‌ها سنگ قبرهای ساپانتا خاکستری نیستند، بلکه هرکدام با طرحی شاد و جذاب تزئین شده‌اند و محیط گورستان را بسیار شاد و جذاب کرده‌اند. همچنین منبت‌کاری روی سنگ قبرها واقعا جذاب است. هر یک از این علامت‌های عمودی از جنس چوب ساخته شده‌اند و رویه آن‌ها برای محافظت از باران با روکش فلزی نازکی پوشانده شده است.

نکته قابل‌توجه اینکه رنگ زمینه کلیه علامت‌ها آبی است و طرح‌های روی آن نیز شکل‌‌های متنوعی از گل‌ها است. تزئین‌های علامت‌ها به رنگ‌های شاد باعث ایجاد ترکیبی شاد و زیبا در محیط گورستان شده است. البته علاوه بر این تزئین‌‌های زیبا روی علامت‌های صلیبی، نقاشی‌های زیبایی مرتبط با شغل متوفی نیز روی علامت نقش بسته است. ولی نکته جالب‌تر مربوط به شعرهایی است که بازماندگان در پایین عکس در مورد متوفی نوشته‌اند. این شعرها جنبه طنز دارند.

بنابراین، اگر فردی در روستای ساپانتا فوت کند سهم او یک سنگ قبر آبی و رنگارنگ در قبرستان مری است که روی آن نامش نوشته شده است. روی آن نقاشی‌ با شعری طنزگونه که شغلش یا نحوه مرگش را نشان دهد، کشیده می‌شود.

ساپانتا در نزدیکی مرز رومانی با اوکراین و ۵۸۰ کیلومتری بخارست قرار دارد. در جوار ساپانتا هشت کلیسای چوبی نیز قرار دارند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *