ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

پیشنهاد لغو ویزای گردشگران سلامت کشورهای اسلامی

نماینده مردم اردکان در مجلس پیشنهاد کرد با لغو روادید برای گردشگران سلامت کشورهای اسلامی اولین گام برداشته شود تا مسیر رشد سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه تضمین شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، پنجمین کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی از روز ۱۶ آبان در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شده و تا فردا نیز ادامه خواهد داشت. در این کنگره محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: ایران مقصد ارزان و جذاب برای جذب گردشگر سلامت است. اگر خدمات مناسب داده شود گردشگری که از ایران به کشورش برمی‌گردد بهترین سفیر و مبلغ برای جذب گردشگر است. شاید مهمترین ضعف برای سیاستگذاری‌های گردشگری سلامت نبود هرم تصمیم‌گیری است. باید شورای استانی در این حوزه تشکیل زیرا با توجه به تفاوت اقلیم هر منطقه و مرزی بودن برخی استان‌ها شرایط گردشگری سلامت در هر منطقه‌ای متفاوت است.

وی با بیان اینکه سازمان همکاری‌های کشورهای عضو اکو با جمعیت ۴٠٠ میلیون نفری فرصتی مناسب برای جذب گردشگر است اظهار کرد: توسعه گردشگری بهترین راه برای ثبات سیاسی و امنیت اقتصادی ایران و کشورهای منطقه است. کشورهای اسلامی و همسایگان ایران برای ایجاد مودت و دوستی بیشتر، تقویت ثبات سیاسی و امنیت اقتصادی باید گردشگری را در برنامه‌های راهبردی خود و در اولویت قرار دهند چون گردشگری سلامت می‌تواند مهمترین بخش این صنعت باشد.

نماینده اردکان در مجلس با بیان اینکه ایران نتوانسته از ظرفیت کشورهای حوزه اکو در زمینه گردشگری اسلامی بهره ببرد، پیشنهاد کرد با لغو روادید برای گردشگران سلامت کشورهای اسلامی اولین گام برداشته شود تا مسیر رشد سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه تضمین شود. با لغو این روادید دست واسطه‌گران کوتاه می‌شود.

در ادامه این برنامه، مهدی کریمی رئیس شورای سیاست گذاری کنگره گفت: در دو سال گذشته کرونا رویدادهای حوزه سلامت و گردشگری را به تعویق انداخت. ما از سال گذشته تلاش کردیم مجوزهای لازم را برای برگزاری این رویداد بین المللی از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کنیم.

وی افزود: امیدوارم در دولت سیزدهم همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه میان کشورهای اسلامی توسعه و تقویت شود؛ زیرا معتقدم اگر سرمایه‌گذاری مادی و فکری شود و بخش دولتی و خصوصی سرویس‌دهنده سلامت و گردشگری سلامت وارد میدان شود، آینده گردشگری سلامت در ایران و منطقه و میان کشورهای همسایه روشن است.

سید یحیی اخلاقی معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اکو نیز گفت: در اجلاس مختلف با کشورهای عضو اکو مشورت کردیم و تصمیم گرفتیم ویزای اختصاصی گردشگری منطقه اکو مانند ویزای شینگن برای شهروندان منطقه اکو طراحی شود البته این ویزا را به سایر کشورهای غیر اکو هم می‌توان داد.

در این برنامه که نمایندگانی از جوامع مختلف گردشگری سلامت در ایران و خارج از کشور مانند عراق، مجارستان، اتحادیه اسپاه‌ای اروپا و… حضور دارند، حضار به احترام همه کادر درمان در دنیا و سختی‌هایی که در دوران کرونا کشیده اند ده ثانیه سکوت کردند.

دکتر پرن رئیس اکادمی سلامت نیز در این برنامه گفت: هر بار به ایران می آیم یک چیز جدید کشف می‌کنم چیزی که همیشه دست نخورده بوده است، مهمان نوازی مردم ایران است. من شش بار به ایران آمده ام. متأسفانه اتفاقات بدی می‌افتد که اجازه نمی‌دهد نظام سلامت ایران به دنیا معرفی شود. هر زمان احتیاج به کمک داشتید حتماً به سراغ ما بیایید. ایران در حوزه تحریم‌ها و مشارکت جهانی مشکل دارد اینها را می‌دانیم. گردشگری سلامت بدون مشارکت و همکاری رشد نمی‌کند. رقیب باید شریک تان شود. زمانی که از گردشگری سلامت و دستاوردهای ایران صحبت می‌شود، باید میزبانی اش را هم معرفی شود اما به این موضوع پرداخته نمی‌شود. من ایرانی‌ها را در کنگره‌های بین المللی نمی بی نم که شرکت کنند درحالی که باید حضور داشته باشند. اگر بخواهید گردشگری سلامت و تندرستی رشد کند باید در جوامع بین المللی حضور داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *