پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳
آثار باستانی یمن

غارت آثار باستانی یمن توسط کشورهای متجاوز سعودی-اماراتی

بالغ بر ده هزار اثر باستانی یمن توسط کشورهای متجاوز سعودی-اماراتی به غارت رفته و در کشورهای غربی به فروش می رسد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ عبدالله حسین یکی از متخصصان آثار باستانی در یمن خبر داد که کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، با حمایت کشورهای غربی، بخش اعظمی از این آثار را سرقت کرده‌اند.

پایگاه خبری «وکاله الصحافه الیمنیه» به نقل از حسین گزارش داد، دو اثر باستانی، در  ۲۷ خرداد ماه گذشته، در مادرید اسپانیا به فروش گذاشته شد که متعلق به یمن بود و طی سالهای جنگ علیه این کشور، قاچاق شده بود.

وی با بیان اینکه یک قطعه باستانی متعلق به قرن سوم پیش از میلاد به وزن ۱۶ کیلوگرم بود، تصریح کرد، اثر دوم هم مربوط به همین دوره بود که از یمن به غارت رفته است.

این کارشناس یمنی درباره تعداد آثار باستانی که غارت شده است گفت: «نمی‌توان عدد معینی از تعداد این آثار ارائه کرد، ولی از طریق پیگیری قطعه‌هایی که در مزایده‌ها به فروش رسیده است، باید گفت که بالغ بر ۱۰ هزار اثر باستانی از یمن به یغما رفته است.»

حسین با اشاره به اینکه آمار رسمی دقیقی در این زمینه وجود ندارد، خاطر نشان کرد، جنگ و ائتلاف سعودی، باعث شده است که این آثار، آسانتر غارت شوند.

همگام با ائتلاف سعودی و کشورهای غربی در راستای تخریب یمن، عناصر تروریستی گروهک القاعده به تازگی مسجد «النور» در شهر «الخوخه» واقع در استان «الحدیده» غرب یمن را که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد ، تخریب کردند.

داره کل اوقاف صنعاء تخریب این مسجد قدیمی را محکوم و اعلام کرد، این جنایت به سلسله جنایت‌های ائتلاف و نیروهای اجیر شده آن در تخریب مساجد و ضریح‌های تاریخی با هدف نابودی میراث فرهنگی-تاریخی یمن اضافه شد.

اداره کل اوقاف دولت نجات ملی یمن در ادامه از سازمان‌های بین‌المللی مربوطه درخواست کرد برای حفاظت از آثار تاریخی و باستانی یمن و جلوگیری از نابودی آن به دست ائتلاف متجاوز وارد عمل شوند.

بیشتر بخوانید:

اقدام سازمان ملل برای مقابله با یک فاجعه زیست محیطی در یمن

حدیده؛ مقصد تعطیلات ساحلی گردشگران در یمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *