چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

مریوان؛ گردشگر‌پذیرترین شهر استان کردستان

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان تاکید کرد که شهر مریوان به عنوان گردشگرپذیرترین شهر استان کردستان، در بسیاری از حرفه‌های صنایع ‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ یعقوب گویلیان عصر امروز در بازدید از عملیات احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش مریوان اظهار داشت: مریوان به ‎عنوان یکی از گردشگر پذیرترین شهر کردستان، با قدمت و پیشینه تاریخی فراوان در بسیاری از حرفه‌های صنایع ‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی است.

وی افزود: بافت کلاش یکی از این حرفه‌های خاص و پردرآمد مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمند این دیار بوده و از طریق آن معاش خود را تامین می‌کنند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: این هنر صنعت به دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم، شهریورماه سال ۱۳۹۶ در شورای ثبت جهانی صنایع ‌دستی یونسکو به عنوان پنجمین شهر ثبت شده ایران، جهانی شده و راه‌اندازی دبیرخانه‌ای برای این رویداد مهم، امری ضروری بود.

وی بیان کرد: در راستای توسعه، ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان کلاش‌ مریوان و سایر مناطق دیگر استان، آموزش، بازاریابی، فروش و پیگیری مشکلات کلاش‌بافان و همچنین تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، این دبیرخانه در حال احداث است.

گویلیان عنوان کرد: ثبت جهانی کلاش موجب شده این صنعت در جهان به برندی تبدیل و مورد توجه بیش از پیش مردم و مسئولان قرار گیرد و در جذب گردشگر داخلی و خارجی تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: قدمت بافت این کلاش در بین مردم مریوان به یک‌ هزار سال پیش برمی‌گردد و زنان و مردان این شهرستان با میل و رغبتی خاص آن را از موادی کاملا طبیعی، دست‌ساز و بدون استفاده از هرگونه مواد صنعتی و آلاینده می‌بافند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان اعلام کرد: مریوان با بیش از ۴ هزار هنرمند بیشترین بافنده کلاش را در استان دارد، به طوری که بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های کلاش در این شهرستان فعال است.

گویلیان یادآور شد: امیدواریم این دبیرخانه بتواند توسعه بیش از پیش صنایع‌ دستی مریوان و همچنین استان را فراهم آورد و موجب توسعه گردشگری در استان شود.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *