پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

«نقش ماهی» در ثبت ملی خوی

شهرستان خوی به خاطر شهرت به بافت و تولید قالی نقش ماهی در این شهرستان ثبت ملی شد. پیشتر فرش ماهی خوی نیز در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو مستقر در ژنو، ثبت جهانی شده بود و اکنون نام این شهر نیز در لیست ثبت ملی قرار می گیرد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ثبت ملی خوی به عنوان شهر ملی قالی ریزماهی خبر داد.

جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: این پرونده در دومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت خوی به عنوان شهر ملی قالی ریزماهی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: این ثبت ملی نقش مهمی در معرفی هر چه بیشتر و حفظ قالی ریزماهی داشته و موجب جذب سرمایه‌گذاری در این رشته می‌شود.

وی ادامه داد:  در خوی ۳۰هزار تولیدکننده فرش دست‌باف صورت مستقیم مشغول به کار هستند و در این شهرستان ۵۵۰۰ کارگاه خانگی و سه مجتمع متمرکز قالی‌بافی و ۹۵ واحد رفوگری، دفه‌زنی و پرداخت و طراحی نقشه و ۶ واحد قالی‌شویی فعال هستند.

جباری گفت: ۱۲هزار کارت قالی‌بافی و ۴۸۱ فقره پروانه کسب در خوی تاکنون صادر شده است و سالانه ۱۰۰هزار مترمربع فرش در خوی تولید می‌شود که ۷۰ درصد این تولیدات از نوع ریزماهی با رج‌شمارهای ۴۰ و۵۰ هستند و این نشان‌دهنده جایگاه ویژه قالی ریزماهی در این شهرستان است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، به‌علت این‌که در اطراف گل سیب (گل ماهی) دو عدد ماهی همیشه در حال چرخش هستند به این خاطر این فرش به ریزماهی معروف شده است.

فرش ریزماهی از استحکام، ظرافت و کیفیت بالایی برخوردار است که این فرش در ابعاد، نقوش و رنگ‌آمیزی‌های متنوع با گره ترکی تولید می‌شود و یکی از پرطرفدارترین فرش‌های دست‌باف ایرانی در بین مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *